Cambodja Augustus, een volle derde week! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu Cambodja Augustus, een volle derde week! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu

Cambodja Augustus, een volle derde week!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cambodja Project 2010

29 Augustus 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo lieve lezers,

Afgelopen week is er weer veel gebeurt. Vanaf dinsdag tot en met vandaag hebben we weer gewerkt in het dorp en hebben we een 'Pig Bank' project bezocht in Kep. De groep was 4 dagen gesplits zodat het werk in het dorp gewoon door kon gaan.

Met het team gaat het nog steeds geweldig! Ondanks tegenslagen (zoals de grote hoeveelheid regen die onze werkzaamheden danig beinvloedde)houden we de moed er in. We hebben ook elke dag weer volop plezier!

Vandaag is de septembergroep, onder leiding van Heida, veilig aangekomen in Phnom Penh. We gaan ze vanavond verrassen met een ware karaoke-show (zo typisch cambodjaans. Elke busreis worden verrast met Karaoke TV!). Morgen hebben we onze vrije dag en zullen we de nieuwe groep gaan rondleiden in het dorp en vertellen wat we zoal gedaan hebben.

Overigens; erg bedant voor de ontzettende leuke reacties;
Groetjes en liefs
Shaira en Peterhans

Woensdag 26 augustus door Rachel.

Zoals jullie hebben kunnen lezen was het team 4 dagen in 2-en gesplitst.
Groep 1 was naar Kep en wij hebben vandaag tot de lunch lekker door kunnen werken. We zijn verder gegaan met het graven van het nieuwe afwateringskanaal. Tijdens de lunch begon het heel hard te regenen, nu echt een tropische regenbui. Het heeft ongeveer 3 uur lang zo hard geregend dat het hele dorp onder water stond. Dit zorgde ervoor dat de werkers en wij het werk moesten staken. We zijn nog tot half 4 in het dorp gebleven, maar het was echt onmogelijk om nog iets van werk te kunnen doen. Vervolgens zijn we naar Phnom Penh geweest en hebben we ons laten masseren en hebben we nog ff geshopt.

Toen we om 8 uur thuis kwamen stond er een heerlijke maaltijd voor ons klaar, het was een leuke maar vooral een verrassende dag! We zijn heel erg benieuwd wat voor dag de andere groep heeft beleefd. Morgen kunnen we hopelijk weer verder met graven, anders wordt het weer ijzer buigen!

Donderdag 27 augustus 2009 door Marlies

Vandaag was een dag met heel veel afwisseling. Vandaag waren we een half uurtje later wakker gemaakt dan gebruikelijk, en dus zaten we allemaal uitgeslapen en vol goeie moed (ondanks twee klapbanden) op onze fietsen richting het dorp.

Daar aangekomen bleek dat door de extreme regen van gisteren en vannacht alles was overstroomd. Nu begrepen we pas waarom de huizen daar op palen staan, het hele dorp stond blank. Het was de bedoeling geweest om verder te gaan met de nieuwe greppel, maar dat zat er dus niet in. Om al het water uit dat gebied te krijgen, moesten we eerst alle aarde die we uit de eerdere greppels hadden geschept, gebruiken om een dam te bouwen zodat het water niet verder kon stromen. Dat duurde ongeveer de hele ochtend, toen was het gebied klaar om leeggepompt te worden.

Dat was ook het moment dat er een bus vol Koreanen het dorp binnen kwam rijden. We maakten er eerst grapjes over, omdat we dachten dat het gewoon toeristen waren en omdat het er nogal belachelijk uitzag, zo'n luxe tourbus in het dorp. Na even met ze te hebben gepraat bleek dat het een soort van missionarissen waren, die een liefdadigheidsorganisatie hadden opgezet vanuit hun kerk. Zij waren ook de mensen die de drinkwatertoevoer in het dorp hebben gefinancierd. Ze vertelden over hun werk, dat ze hier maar een paar uurtjes zouden blijven en in die uren vooral spelletjes zouden doen met de kinderen, haren zouden knippen en medicijnen zouden uitdelen. Dat was niet het enige, zou later blijken. Op een gegeven moment werden alle mensen die in de buurt zouden in lange rijen op de grond gezet, een tafereel wat in het begin nog gewoon leek op een spelletje. Toen werden er grote vuilniszakken met kleren tevoorschijn gehaald en werden die uitgedeeld. Iedereen die op de grond zat, kreeg één kledingstuk. Dit leek nog allemaal goed en aardig, totdat kinderen begonnen te huilen omdat ze niets kregen of de broek van iemand anders toch mooier vonden. De mensen die wij kennen in het dorp begonnen ons ook aan te klampen, alsof wij meer kleren voor ze konden regelen. Er werd gekrijst, geslagen en voorgedrongen. Wij stonden allemaal verslagen te kijken, we hadden niet verwacht dat dit zou gebeuren. De meningen over de effecten van zoiets waren verdeeld in de groep, maar het was geen leuk einde van de dag.

Gelukkig hebben we daarna lekker een middagje kunnen chillen, wassen, schrijven, muziek luisteren en nog meer leuke dingen. Vanavond komt de andere helft van de groep terug en krijgen we vast alle verhalen over de ‘Pig Bank’ en Kep te horen. Morgenochtend om zes uur vertrekken wij zelf en we hebben er ontzettend veel zin in!

Vrijdag 28 augustus door Nina

Vanochtend om 6 uur vertrok de andere groep naar Kep om zich te laten informeren over het varkensproject van Sarah. Wij hebben ze natuurlijk al wat dingen verteld. Ze hebben er veel zin! Vanmiddag en vanavond worden ze geïnformeerd over het project en we hopen dat ze morgenochtend een beetje mooi weer hebben om een paar uurtjes van het stand te kunnen genieten.

Zoals gewoonlijk waren we om 8 uur in het dorp. De afgelopen twee dagen heeft het veel geregend, waardoor de wateroverlast onder de huizen en scholen groter was dan normaal. De afwateringskanalen stonden ondanks het pompen de hele nacht, tot aan de nok toe vol met water. Na een typisch Cambodjaans teamoverleg is het toch gelukt om 1 afwateringskanaal droog te krijgen waardoor we daar fundering konden storten en dwarsbalken konden plaatsen.

Zoals jullie hebben kunnen lezen is de stichting Actieve hulp Cambodja gisteren gestart met het voedingsproject op de school in het dorp. Gisteren waren er 50 kinderen op school aanwezig, vandaag waren het er al 80. Deze stijging heeft mede te maken met het feit dat de ouders inzien dat kinderen gezonde voeding nodig hebben, maar natuurlijk ook het feit dat het gratis is stimuleert de opkomst. Het is overigens niet zo dat de kinderen zomaar aan kunnen schuiven bij het eten, zij moeten hiervoor wel deelnemen aan de Engelse les. Ook aan het volgen van deze les zijn geen kosten verbonden voor de ouders. Er zijn twee vrouwen uit het dorp in dienst die het eten bereiden. Een 8 tal (vrouwelijke) vrijwilligers helpen dagelijks met het uitdelen van de voeding. Dit hebben wij vandaag ook gedaan en dit was erg leuk om te doen. Momenteel eten de kinderen gewoon in de klas, maar eigenlijk is het beter om tijdens de lunch in de schaduw onder de school te zitten. Aanstaande maandag gaan wij beginnen met het storten van ruim 600 m3 meter zand, om de grond onder en voor de school op te hogen zodat het niet meer onder water zal staan zoals te zien is op toegevoegde foto. Onder de school zal er tevens een grote tegelvloer gelegd worden, zodat de kinderen tussen de middag om de Cambodjaanse manier hun lunch kunnen nuttigen. Het ophogen en ommuren van de grond van de school behoord tot 1 van onze projecten.

Vervolgens zijn we begonnen met het schoonmaken van het centrale afwateringskanaal. Dit is het laatste gedeelte waar we het kanaal nog moeten metselen en waar al het water naartoe geleid zal worden. Tevens is dit het laagste gedeelte van het dorp. Het was erg fijn het water uit het dorp te zien stromen nadat de overwoekerende planten waren verwijderd.
Zie onderstaand filmpje. Daarna zijn we samen met Rith en Leang het dorp rond geweest om het vuil op te halen. Met ze zevenen hebben we ruim 8 wagens met vuil opgehaald en het is leuk om te zien dat er al bewoners zijn die hun vuilnis zelf komen brengen wanneer de wagen eraan komt.

Morgen gaan we weer bezig met het hoofdkanaal, deze zal ook uitgegraven moeten worden om daar vervolgens ook een mooi afwateringskanaal van te kunnen maken.

Woensdag 26 augustus tot en met zaterdag 29 augustus
Alle deelnemers zijn geïnformeerd over het varkensproject. Hieronder het gezamenlijke verslag;

'Naar Kep voor het varkensproject'

Zo dat was vroeg opstaan, om zes uur werden we opgehaald door de tuk tuks een uurtje later zaten wij met ontbijt in de bus. Na 4 uur op een hobbelige weg zijn we uiteindelijk in kep aangekomen. Kep bleek een super kllein dorpje aan zee te zijn waar sinds 2 jaar stroom is.
Twintig kilometer vanaf Kep ligt een dorp waar het varkensproject "Pig bank" word uitgevoerd. Dit project is mede opgezet door Sarah uit Nederland en zij heeft volgende over het project aan ons verteld:
Het Pig Bank project houdt in dat de deelnemende families een varken krijgen na een introductie cursus. Op de introductie cursus leren de deelnemende families hoe zij een varken moeten verzorgen. Dat houdt in dat zij les krijgen in voeding, verzorging en de randvoorwaarden van het contract. In het contract staan de regels vermeld waar de families zich aan moeten houden. Hier in staan bijvoorbeeld dat varkens niet vrij rond mogen lopen, wat dus inhoud dat ze een hok moeten bouwen dit i.v.m. met de hygiëne. Varkens kunnen op deze mannier niet aan de verbouwde groenten zitten, geen vuilnisbakken omwroeten en geen waterputten vernielen. Ook staat er in het contract vermeld dat wanneer het varken ziek is zij direct de organisatie en de dierenarts moeten waarschuwen. Mocht door nalatigheid het varken komen te overlijden dan dient de familie het bedrag van het varken terug te betalen. Mocht het ondanks alle goede zorgen toch komen te overlijden dan kan het lokale toezicht comité besluiten een nieuw varken aan de familie te geven. Als laatste dienen ze de varkens goed te voeden de leden van het dorps comité controleren dit. Om dit project voort te kunnen blijven zetten is het de bedoeling dat het deelnemende gezin wanneer hun varken zwanger is, hiervan twee biggetjes doorgeeft aan andere families in het dorp. Samen met deze biggetjes zijn zij ook verplicht om hun door getrainde gekregen kennis door te geven.
Na dat ze deze verplichtingen zijn na gekomen zijn zowel de moedervarken als de biggetjes eigendom van de familie. Deze kunnen ze laten groeien en opvoeden waarna ze het kunnen fokken en of verkopen. Dit is een bron van inkomsten maar tegelijkertijd kunnen ze het zelf ook gebruiken om te eten. Overigens is dit project ook mogelijk met kippen, eenden, vissen en koeien. Het investeren in een varken kost geld en daardoor kunnen arme gezinnen dit niet bekostigen. Voor hen is het houden van kippen een betere mogelijkheid.

Zou dit voorstaande project ook in Anlong Kong succesvol kunnen zijn?

In ieder geval zou er een comité moeten zijn. In het dorp zullen dus bewoners moeten zijn die zich actief in willen zetten en verantwoordelijk willen en kunnen zijn voor het houden van toezicht. Tevens hebben zij hierbij ook de verantwoordelijkheid voor het nemen van beslissingen en het afsluiten van contracten voor met name de twee gedoneerde biggetjes.
Wij hebben geconstateerd dat er in ons dorp financieel gezien veel armoede is, waardoor wij onze bedenkingen hebben of het project met varkens realiseerbaar is. Wij denken dat dit met kippen en of eenden eerder haalbaar zal zijn.

Sarah heeft met haar enthousiasme ons wel weten te overtuigen van het nut en de noodzaak van haar project. ´s Avonds hebben we met elkaar gegeten en nog verder gesproken over het project. Bij de video's vinden jullie een kort interview met Sarah...........

De nacht in Kep hebben we doorgebracht in een Guesthouse en de volgende ochtend hebben we genoten van het prachtige strand van Rabbit Island
Het was een heerlijk ontspannen ochtend in zee en op het strand. Na 2 uurtjes werden we terug gevaren om op tijd te zijn voor de bus naar Phnom Penh. Daar kwamen we weer samen met de rest van het team.

Heel veel groeten en kusjes en tot de volgende weblog;

Bionda, Dineke, Julia, Kim, Marlies, Nina, Rachel, Richard, Shaira, Shaunna, Willem en Peterhans

Wil je ons blijven ondersteunen?
Maak dan een vrijwillige bijdrage over op:
Stichting En Route, Rotterdam:
Giro 2619459
o.v.v. Cambodja 2009 augustus

Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (http://www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(http://www.xplore.nl). Bezoek ook onze website http://www.cambodjaproject.nl

• 29 Augustus 2009 - 08:46

Tante Lilian:

Hey supergirl,
    Wat een geweldige avonturen en leuk dat jullie er zoveel over schrijven. Sorry voor mijn late reactie. Ben weer begonnen met mijn lieverdjes. Je weet hoe het gaat. Nog 1 week te gaan. Zo te lezen is het echt hard werken, maar wel met veel voldoening. Zet 'm op samen en geniet er van. Hou van je en kan niet wachten op je terugkomst.
    so so lobi.

• 29 Augustus 2009 - 08:54

Lars:

Jullie worden op de proef gesteld. Nu blijkt toch weer hoe de greppels nodig zijn. Ontwikkelingswerk is niet makkelijk. Dat blijkt ook wel uit de spullenhulp wat toch niet goed uitpakt. Jullie zijn gelukkig heel goed bezig. Succes met de overdracht van het werk aan de laatste groep.
    Houd de moed erin en geniet van de laatste week!

• 29 Augustus 2009 - 09:20

Benjamin Vriend Van :

zielig voor de mensen die niks kregen van de hulp organisatie.
    ik vind het super dat jullie deze mensen zo helpen
    dikke kus benjamin

• 29 Augustus 2009 - 10:04

Dennis:

dank voor weer een inspirerend verhaal! leuk project van Sarah! volgens mij zijn jullie zo bijzonder dat de mensen erg zullen missen over 2 weken! ik ben al begonnen met aftellen ;-)
    dikke brasa voor jullie allemaal! en voor een in het bijzonder!

• 29 Augustus 2009 - 10:27

He Rachel En De Rest:

Hoi schat,
    Wat maken jullie veel mee en zien ook veel echt heel leuk wat zal je veel te vertellen hebben als je terug bent en dat is al snel nou meid hier gaat alles goed tot gauw en ik geniet van al die verhalen van jou en de rest van de groep

doei doei xxxxxxx
    Tante Judith

• 29 Augustus 2009 - 10:38

Muriel:

Hallo schat, jullie hebben zo ik lees de afgelopen week weer veel afwisselende belevenissen kunnen ervaren. Elke keer weer ben ik(pos) verrast hoe jullie met alles omgaan GEWELDIG. Ga vooral zo door!! love you brasa xxx

• 29 Augustus 2009 - 11:20

Gineke:

Bedankt weer voor jullie verhaal. De foto's maken het allemaal voor mij ook wat concreter. Hoewel je het weet is het toch wederom schrijnend dat ik gisteren na afloop van een lopend bufet mij verbaasde over de hoeveelheid eten er weg wordt gegooid aan het eind van de avond, om dan de volgende dag jullie verhalen te lezen over de verstrekte kleding en eten aan de mensen daar. Ergens klopt er dan toch iets niet! Ik hoop dat jullie de komende dagen nog veel kunnen doen aan het project en dat de regen zich even inhoud. Desnoods op een andere plek valt!!
    Groeten Gineke

• 29 Augustus 2009 - 11:43

Tineke P:

Hoi Peterhans, vandaag is het triatlondag. Anton neemt het stokje van je over want jij hebt je eigen 'traitlon' met de groep. Wat een bergen hebben jullie weer verzet. Super hoor.
    :-)
    Anton loopt vandaag 1/3 van de afstand want hij doet mee aan bussiness run. De weerstomstandigheden zijn wel 'iets' slechter: regen en storm.
    Maar we zullen vanavond aan de finish een borreltje op je drinken.
    cheers

• 29 Augustus 2009 - 14:27

Kim:

wat een mooie foto's! heerlijk om naar te kijken. mis je wel hoor nina. succes allemaal.

liefs kim

• 29 Augustus 2009 - 14:29

Kim:

nina! helemaal vergeten. ik heb een huis in tdv! over 5 weken de sleutel, je komt wel helpen toch? hihi

kus

• 29 Augustus 2009 - 18:28

Wilma:

Bij jullie geen gebrek aan avonturen,wat maken jullie ontzettend veel mee. Leuke dingen maar ook droevige dingen.Besef wel weer hoe goed we het hier in Nederland hebben.Veel succes de laatste week met iets minder regen!! Veel liefs voor Marlies.

• 30 Augustus 2009 - 08:43

Willy:

Lieve werkers van overal!
    Wat doen jullie enorm veel verschillende indrukken op. Wat een fantastische ervaring voor je ziel. Het confronteert mij met mijn eigen leven en dat is goed.
    Ik ben blij met mijn (nog) sterkere betrokkenheid bij, in dit geval Cambodja, nu Dineke daar is.
    Ik weet niet of jullie greppel-water naar de zee leidt; in ieder geval dràgen jullie gèèn water naar de zee, voor zover ik dat kan inschatten. Ook fijn dat jullie een indruk van het dieren-project hebben gekregen.
    Lieve Dineke, Bionda, Julia,Kim,Marlies,Nina,Rachel,Richard,Shaira,Shaunna,Willem,Peterhans,septembergroep en Cambodjaanse mensen, mooie dagen nog gezamenlijk en voor aug.groep sterkte met naderend afscheid.
    Liefs van Willy

• 30 Augustus 2009 - 08:45

Willy:

O ja, ik wilde nog zeggen, dat ik blij ben met de nuance die je in het verslag aanbrengt w.b.de financiële armoede. doeg!

• 30 Augustus 2009 - 17:39

Karin:

lieve nina ( en de anderen)

hier een berichtje van mama. leuk de verslagen te lezen. ik hoop dat de karaoke een succes was!? de dag op je de universiteit is goed verlopen. ik heb met een groot aantal van je mede (russisch)studenten kennis gemaakt en een aantal e-mail adressen verzameld. dus als je thuis komt kun je meteen contact zoeken. 1 van je leraren die ook een russisch woordenboek heeft geschreven heeft gezegd dat ze je plekje warm zullen houden.

ik ga over 2 weken met opa naar turkije omdat josephine dan in spanje zit. dinsdag helene haar verjaardag.

ooh ja en met timmie gaat het goed, maar hij wil echt zijn kooi niet uit!

ik mis je en hou van je.

knuffeliebuf mama

• 30 Augustus 2009 - 18:12

Angelique:

Hallo harde werkers,
    Wat doen jullie toch ontzettend veel in de weken dat jullie er zijn, volgens mij hard werken. Fijn dat jullie ook andere indrukken krijgen van Cambodja en ik kan me voorstellen dat het een dubbel gevoel geeft met het bezoek van de Koreanen. Tja, ieder wil op zijn eigen manier een goede daad doen en staat er niet altijd bij stil dat dit misschien niet het beoogde effect geeft. Geniet nog van het werk de komende dagen en van elkaars gezelschap, niemand kan je in ieder geval meer afnemen wat je in Cambodja heb beleeft. Heel veel liefs van ons uit Almere.

• 31 Augustus 2009 - 06:52

Angelique:

Hallo allemaal,
    Wat hebben jullie,zoals we kunnen lezen een boel werk verzet in de weken dat jullie daar zijn. Naast het harde werken is het leuk om te lezen welke indrukken van jullie van Cambodja meekrijgen. Ik kan me trouwens voorstellen dat jullie met gemengde gevoelens hebben gekeken naar de liefdadigheid van de Koreanen. Tja, ieder wil op zijn eigen manier zijn steentje bijdragen maar overziet niet altijd de gevolgen ervan. Geniet nog van het zijn in Cambodja en van elkaar de laatste week. Heel veel liefs van ons uit Almere, de Verhoefjes.

• 31 Augustus 2009 - 14:09

Marco De Lange:

hey roy ben je al aangekomen? veel succes daar en hou me op de hoogte he!! groetjes aan mirna en werner! dikke kus van je maat!

marco

• 31 Augustus 2009 - 15:48

Cecile:

Hi lieverds,
    de laatste week voor jullie daar in Cambodja, ik denk dat jullie tevreden kunnen zijn over jullie verrichtte werkzaamheden, echt ongelooflijk zo mooi als jullie afvoerkanaaltjes eruit zien. wij kijken uit naar jullie thuiskomst, maar ik begrijp ook dat jullie daar nu nog even niet aan willen denken, geniet van de laatste dagen daar en een kusje voor Willem en Lisa

• 31 Augustus 2009 - 20:45

Samantha:

wat een gemis is het dan toch weer als ik het zo lees. maar vol lof en heel erg trots op jullie. Het is niet makkelijk maar jullie houden de moed erin.

samantha
    en route