'Angels' Cambodja augustus weekendje weg geweest - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu 'Angels' Cambodja augustus weekendje weg geweest - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu

'Angels' Cambodja augustus weekendje weg geweest

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cambodja Project 2010

27 Augustus 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi lieve lezers,

Alweer enkele dagen er op zitten na onze vorige weblog. De dagen naar Siem Reap waren geweldig! Rith en Leang, onze medewerkers ‘Water and Waste Management’, waren ontzettend onder de indruk van al het moois. Niet alleen de tempels, maar ook hebben we ze meegenomen naar het ‘openluchtmuseum’ waar de geschiedenis en cultuur van Cambodja op een ontzettend leuke manier wordt gepresenteerd. Rith en Leang hebben beide hun ervaringen van deze trip opgeschreven. Wij hebben dit laten vertalen in het Engels. Als wij terug zijn zullen we de in het Khmer geschreven verslagen scannen en op onze weblog plaatsen.

Na prachtige ervaringen in Siem Reap zijn we weer terug op aarde en zijn we weer bezig met graven, buigen, vlechten, stenen sjouwen en nog veel meer. De afwateringskanalen zijn bijna klaar! Op de bijgaande foto’s een impressie. De onderstaande reisverslagen zijn tot en met afgelopen dinsdag.

Deze dagen is het team gesplitst. Beide groepen gaan 2 dagen naar het dorp van Sarah om zich te laten informeren over een varkens-, kippen, vissen- en eendenproject. Als een groep in Kep is, zal de andere groep de werkzaamheden in Anlong Kong gestaag voortzetten. Morgen is de wissel en gaat de andere groep naar Sarah. Zaterdagavond zijn we dan allemaal weer bij elkaar om de septembergroep te ontvangen. Voor hen hebben we een geweldige verrassing in petto…. wordt vervolgd.
Op de volgende weblog ook een interview met Sarah en natuurlijk de gebruikelijke dagverslagen..

Met het team gaat het nog steeds super. We hebben geen tijd om ziek te worden en we hebben het ontzettend leuk met elkaar. Het ‘engelen’ wordt steeds leuker en er is een grote diversiteit en een dosis creativiteit binnen het team. Het wordt dan ook steeds moeilijker om ‘jouw’ engel te raden!

Voor diegene die willen weten of we al aftellen…… Nee! Dat doen we niet. We doen zo ontzettend veel en de sfeer zit er zo goed in dat het lijkt of we al maanden weg zijn! Voor ons gevoel komen we dan ook pas over een maand terug, dus aftellen heeft geen zin!

Tot de volgende weblog,

Liefs en bedankt voor de vele reacties! Ga zo door.

Shaira en Peterhans :-)

Vrijdag 21 augustus door Dineke en Kim

Kickbox dag, dus vroeg op!!
Een nacht vol geluiden, wat zijn er hier veel dieren..!!! Muizen of ratten, gekko’s, muggen, vliegen, krekels, torren, honden en soms wil er nog wel eens iemand leuk dromen wat ook de nodige sfeer brengt in de nacht.
Half 7 ging de wekker, half 8 zaten we op de fiets. Aangekomen in het dorp splitsten wij ons weer in 2-en. Een groep ging weer bezig met het graven van de greppels, de anderen waagden zich weer aan het knippen, buigen en vlechten van het ijzer.
Aan het eind van de dag gingen we op weg met de tuktuk’s en hebben we met z’n allen een kickboxtraining gevolgd wat erg leuk was! Warming up, trainen hoe te boxen en vervolgens uitgedaagd worden door de trainer in de ring. Dit was overigens allemaal buiten en in een dorpssteegje gewoon tussen alle huizen. Erg verassend :)
Nadat we hebben gekickboxt, gingen we weer door met de tuktuk’s naar een kickboxgala; een grote schuur vol Cambodjanen, hard schreeuwend om de ring heen. Binnen aangekomen bij de wedstrijden, hebben we ons dik een half uur vermaakt door te kijken naar spannende gevechten. De enige regels die er zijn, zijn niet aanvallen van achteren, niet in het kruis en niet als iemand op de grond ligt. Het was best wel heftig maar leuk om gezien te hebben tijdens ons verblijf in Cambodja.
Na het kickboksgala zijn we wat gaan eten in Phnom Penh. Wij (Kim en Dineke) kwamen wat later aan met onze tuktuk's en zijn toen, omdat er bij de groep geen plaats was, binnen gaan zitten. Hier kregen wij gezelschap van een jonge Cambodjaanse vrouw. We hebben ons eten een beetje met haar gedeeld en veel gepraat. Ze heeft ons een beeld gegeven over haar verleden en haar (heftige) leven van nu, ons wat woordjes Khmer geleerd, een lied voor ons gezongen, en gehuild bij het afscheid. Al met al was het een indrukwekkende avond!
Terug met de tuktuk's op naar huis we gaan nu slapen want morgen moeten we weer vroeg op, half 7 weg van huis om met de bus naar Siem Reap te gaan. We hebben er zin in en laten onze werkers in het dorp met vertrouwen! Op Sina, Leang en Rith na, want die nemen we mee voor een uitje naar Siem- Reap, waar ook zij nog nooit eerder zijn geweest.

Tot snel!

Zaterdag 22 augustus door Bionda en Shaunna

Vandaag moesten we al om 5.30 uur op om half slapend in de tuktuk te stappen naar Phnom Penh. Rith en Leang kwamen bij ons huis en samen met Sina en ons gehele team stapten we in Phnom Penh over in de bus waarmee we in 6 uurtjes naar Siem Reap zijn gereden.
Wij zijn blij om hen de kans te hebben gegeven om hun eigen geschiedenis te mogen aanschouwen. Zij zijn namelijk zelf niet in de positie om zich dat soort luxe te veroorloven. Verderop in deze weblog kunnen jullie hun ervaringen lezen.
Bij het hotel in Siem Reap aangekomen werden we in tweepersoonskamers verdeeld. Eindelijk een douche en heerlijk bed! Iedereen nam een lekkere douche. Daarna gingen we beneden in het café zitten om de kaart van Siem Reap te bekijken. We kregen twee uurtjes vrij en daarna gingen we uit eten. Sommigen hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt en lieten zich lekker masseren en anderen gingen weer naar de markt om te shoppen. Als je hier de markt op loopt komen de Cambodjaanse verkopers meteen naar je toe om je iets proberen te verkopen. Het is een kunst om af te dingen en dat kan soms wel vermoeiend zijn. Na het uit eten zijn we naar de Night Market gegaan. Daar hebben we met z’n allen een lekker voeten vismassage gekregen in een groot bad. Bijna iedereen moest hard gillen en lachen omdat het snoepen aan je voeten door die visjes ontzettend kietelt. Rond 0.00 uur gingen we dan eindelijk doodmoe naar huis om de volgende ochtend alweer om 4.00 op te staan.

Zondag 23 augustus door Willem en Julia

Na een vliegloze, geairconditioneerde en korte nacht, stonden we vanochtend om 5 uur klaar bij de tuktuk´s die ons de hele dag zouden rondbrengen. Na een korte trip door het donker kwamen we aan bij Angor Wat, waar de zon prachtig vanachter de schitterende tempel opkwam. De oranje zonopgang, die ook nog is in het water gespiegeld werd maakten een enorme indruk op ons. Voordat we gingen ontbijten gingen we met zijn allen de tempel bekijken. Via verschillende ringen die allemaal prachtig gedecoreerd waren, met verschillende Boeddha beelden waar we een wierookstokje konden opsteken. Kwamen we uiteindelijk bij een binnenplaats met een groot altaar waar we allemaal van een monnik een ´´Good luck armbandje´´ kregen omgeknoopt.
Hierna gingen we terug naar de tuktuk´s die ons met behulp van Sina naar een heerlijk restaurant brachten, dwars door de mooie natuur, met af en toe een tempel en ook een grote poort, waardoor we het Angkor Thom complex betraden. Tijdens het ontbijt werden we de hele tijd belaagd door kleine kinderen die alles voor 1 dollar wilden verkopen, waarbij ze het niet schuwden om te huilen.
Nadat we langs de winkeltjes rondom het restaurant gelopen waren, gingen we naar de tempel Bayon, waar onder andere Charlie's Angels is opgenomen. In deze tempel zijn grote gezichten uitgehouwen, waarvan sommige nog in bijzonder goede staat waren.
Na deze twee tempels hadden we al meer dan 1000 foto's gemaakt en waren sommige accu's alweer bijna leeg, terwijl de beroemde tempel, die overgroeit is door grote bomen, nog op ons wachtte.

Om hier te komen scheurden we door de bossen, om de laatste tempel van vandaag te bezichtigen. Hier hebben we ook de groepsfoto gemaakt. Deze tempel was anders dan alle andere doordat de beheerders deze tempel expres niet gerestaureerd hebben en ook de planten niet snoeien. Iedereen ging op zijn eigen gemak door de tempel heen en daarna stonden we om 2 uur weer bij de tuktuk's om terug te gaan naar Siem Reap, waar we een gezellige lunch hadden. Sommige van ons gingen terug naar het hotel om nog even wat te slapen, of zich te laten masseren, terwijl de rest van de groep naar een cultureel museum ging, dat te vergelijken is met het Archeon.
Hier hebben wij enorm gelachen samen met Rith, Leang, Sina en de tuktuk drivers. We hebben vooral gelachen om Richard die telkens gevraagd werd om mee te doen met de toneelstukjes van het museum. Waar hij telkens in een simpel lendendoekje kwam opdraven.
Intens gelukkig, maar ook wel erg moe keerden we terug naar ons hotel, waar we ons klaar maakten voor het avond eten vlakbij de Noon Night Market. Na gegeten te hebben, gingen we nog even de markt afstruinen, en nadat we in een barretje nog wat gedronken hadden en even gedanst hadden, was het toch echt tijd om naar huis te gaan.
Kortom, nadat we een lange dag gehad hadden en erg hadden genoten, gingen we nog even een nachtje geniet van de Westerse luxe in het hotel, om morgen weer aan het werk te gaan.

Maandag 24 augustus door Nina en Richard

Terug naar de echte wereld
Om half 9 ’s ochtends was bijna iedereen beneden voor ontbijt, want om half 10 zouden we de bus naar huis weer nemen. Een enkeling treuzelde wat in bed en moest snel een broodje pakken zodat de tuktuk echt om kwart over 9 kon vertrekken. In werkelijkheid duurde alles langer, maar Peterhans bleef rustig onder alle stress, een kwaliteit die erg gewaardeerd wordt.
In de bus hoopte iedereen de gemiste slaap in te halen, maar helaas lukte dit lang niet alle vermoeide mensen. Zij keken dus een Engelstalige film, ingesproken in het Khmer, maar wel weer leesbaar ondertitelt. In Phnom Penh ging iedereen zijn of haar eigen weg met als afspraak dat we 7 uur bij de Aw’-Kun shop zouden zijn met een volle buik. Het was de eerste avond dat iedereen zijn eigen rekening individueel zou betalen en niet eindeloos zou hoeven te wachten,hiephoi! Zo was het dus dat de een ging shoppen – ze kunnen niet stoppen – en de ander de dag afsloot met een (welverdiende)massage. Rith en Leang hebben van Rachel een Khmer/Engels Engels/Khmer woordenboek gekregen en beiden waren ze blij verrast. Sowieso waren ze zichtbaar gelukkig met het avontuur in Siem Reap. Om met ons hun ervaringen te kunnen delen hebben ze deze opgeschreven; na vertaling door Sina zijn wij deze kennis dan rijker. Als een groep waren we allen moe en we lagen dan ook voor tienen in ons vertrouwde bed.
Morgen weer een Werkdag, zal weer wennen zijn(?)

Thanks Note of Rith en Leang;

From Rith;

First of all, I want to say that I was very happy and excited to visit the temple because it was my plan long time ago and now I had it. My dream came true because I have you guys from EN ROUTE, the Netherlands, especially Peterhans the best leader on earth and also everybody from group that really take a good care of me during the trip in the temples.
I had a really great experience with the group and I will tell this to the other in my family.
The last word that I want to say is;
- Wish you, volunteers of En Route, all the best and
- Good luck with everything.
Sorry to use the word ‘volunteers’ becaused I did not remember all your names.

Thanks a lot from Rith.

From Leang;

My name is Koy Leang. I am a man. I am 36 years old. I would like to say thanks to the leader of the groep and all of member from the best working group that take me to the temple in Siem Reap and also pay me food, transportation and taking good care of me.
I do not know how to find the words that can describe my word to say thanks to you, because it is a really big help and care for me. Especially to Richard and Julia who bought a dress for my Sou Long.
I hope next year we have a good group like yours. Too much feeling to say thanks.
Good luck in life with good health and have a good trip back home Netherland!

24 augustus geschreven door Dineke en Kim

Home Sweet Home,

Natuurlijk hebben we allemaal erg genoten van het leuke weekend Siem Reap, maar we vonden het toch ook wel weer lekker om thuis te komen. Het vertrouwde, de buiten douche, het eten en fruit wat altijd klaar staat en al onze huisdieren en de leuke contacten zowel hier als in het dorp.
Vanochtend ging de wekker(Shaira) om 6.30 uur om deze werkdag lekker vroeg te starten. We zaten met onweer aan ons ontbijt en stapten met de poncho’s op de fiets, waar ons mountainbike avontuur erg goed van pas kwam vanwege de hobbels, gaten en de regen.
Aangekomen in het dorp zijn wij weer bezig gegaan met het ijzer, en hadden de werkers van het dorp als prioriteit het afmaken van de afwateringskanalen. Later op de dag hebben we nog geholpen met het cement sjouwen en de komende dagen zal er ook weer door ons meer gegraven worden.
Onze pauze was weer van 12.00 uur tot 14.00 uur dit keer in een huisje in het dorp omdat er teveel rode mieren waren in de tempel. Richard en Kim zijn wat eerder weer aan de slag gegaan, want die vinden de pauzes veel te lang.
Terug gekomen bij het huis was het al redelijk laat en iedereen ging douchen, wassen en weblog schrijven. Shaira had ons al voorbereid op een geluksmomentje dat we thuis zouden krijgen, ze had voor ons allemaal een scrublapje gekocht, erg lief en lekker.
21.00 uur is nu de tijd en iedereen doet lekker zijn ding. Een gedeelte van de groep gaat morgen naar Kep en zal daar ook geïnformeerd worden over het varkensproject. De andere helft werkt in het dorp en zal vrijdag kennis nemen van het varkensproject.
Leuk dat jullie allemaal nog zo fanatiek de weblog lezen, we kijken uit naar jullie enthousiaste en lieve reacties. Het is fijn om te lezen hoe jullie met ons mee leven.
Liefs van ons!

Heel veel groeten en kusjes en tot de volgende weblog;

Bionda, Dineke, Julia, Kim, Marlies, Nina, Rachel, Richard, Shaira, Shaunna, Willem en Peterhans

Wil je ons blijven ondersteunen?
Maak dan een vrijwillige bijdrage over op:
Stichting En Route, Rotterdam:
Giro 2619459
o.v.v. Cambodja 2009 augustus

Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (http://www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(http://www.xplore.nl). Bezoek ook onze website http://www.cambodjaproject.nl

• 27 Augustus 2009 - 13:27

Gineke:

Bedankt weer voor het verslag en de mooie foto's. Het blijft toch verrassend om de natuur en culture foto's te zien. Het geeft een ander beeld over Cambodja dan die in mijn hoofd is blijven hangen na een bioscoopfilm die ik jaren geleden over Cambodja heb gezien. Nou luitjes blijf zo enthousiast en geniet nog even de laatste paar dagen. Het vliegt volgens mij om.

Groeten Gineke

• 27 Augustus 2009 - 13:30

Lars:

Erg leuk om jullie foto's te bekijken. Van het werk en het weer. Heel mooi.

(Naar de vertaling van Rith's briefje moeten jullie denk ik nog even kijken)

• 27 Augustus 2009 - 14:45

Julia(juligroep):

Ohhh!! ik ben echt heel jaloers op jullie zonsopkomst in Ankor Wat!! wij hadden helemaal geen roze lucht het was echt heel saai(de lucht dan). Maar jullie hebben het nog steeds heel leuk daar! super toffe foto's en verhalen! Nog heel veel plezier.

• 27 Augustus 2009 - 16:43

Muriel:

Weer genoten van jullie verhalen, werkelijk schitterende foto's. Jullie tellen nog niet af maar ik denk dat deze laatste dagen voorbij vliegen. Ik zou zeggen geniet er nog van (ik tel wel af). Knuffel xxx

• 27 Augustus 2009 - 20:33

Ada En Eiso:

Dag lieve Dineke en allemaal. Wat een warme verhalen weer en wat een prachtige foto's. Fijn dat jullie zo'n fantastische sfeer hebben met elkaar, dat maakt het werken des te aangenamer. Zo te lezen valt er nog heel veel te doen voor de nieuwe septembergroep. Wij gaan nu zelf a.s. maandag op vakantie naar Canada en dus wensen we jullie alvast een heel goede thuisreis.
    Veel liefs van Ada en Eiso

• 27 Augustus 2009 - 21:31

Ben:

Beste mensen, mijn complimenten voor jullie allen. Jullie verdienen allemaal een grote pluim (op jullie hoed?) en een schouderklop! Speciaal voor Dineke een kus van papa. De hartelijke groeten zijn weer voor jullie allen. BEN

• 28 Augustus 2009 - 07:17

Rene Jansen:

Lieve Marlies,
    Volgens mij gaat het jullie goed.Ik zie het ene uitstapje na het andere en ik maar denken dat zij in Cambodja hard moeten werken.Dat valt wel mee.De reis gaat wel snel want over een week ben je weer in Nederland.Doe de groeten aan Shauna en aan Rachel.
    rene

• 28 Augustus 2009 - 13:30

Lindsay:

Zomaar trouw j met iemand anders Ries:P Ghehe je ziet er wel beeldig uit hoor in dat rood:P

Jullie zijn al ver met die water geulen zeg;) Netjes hoor!!

• 28 Augustus 2009 - 15:00

Jeffrey:

Hey Nina en de andere engelen,
    Mijn diepste bewondering en respect voor het geweldige werk dat jullie verrichten! Echt top. Het ziet eruit alsof het werk al goed vordert, daar mogen jullie echt trots op zijn. Ook wil ik zeggen dat ik de foto's en video's erg mooi (en vaak ook erg leuk) vind!
    Nina, erg knap dat je Khmer (als ik het zo goed zeg:) ) oppikt (toch maar geen Russisch?:) ) en die kickbox foto is ook erg leuk!
    Zet hem op allemaal!

• 28 Augustus 2009 - 17:12

Wilma:

Dag lieve Marlies en alle anderen.Heerlijk om al die verslagen weer te lezen.Wij kijken er elke keer naar uit.Dat jullie hard werken is op de foto`s te zien hoor,het ziet er ontzettend goed uit.Jullie tellen nog niet af,dat is maar goed ook,maar wij doen het stiekem wel hoor!!
    Groetjes voor iedereen en een dikke knuffel voor Marlies.
    Anne,Koos en Wilma

• 28 Augustus 2009 - 17:52

Wim Verhoef:

lieve kim ales goed met je vader, ben weer thuis.jullie hebben ondanks de geneugten tussendoor, aardig wat werk verzet, een pluim, mooi land zo te zien van de foto,s. heb je toch nog wat van je vader overgenomen je houdt van doorwerken. succes allemaal in de laatste week.

• 28 Augustus 2009 - 17:59

Adnan:

Nou Shaunna, nog 8 dagen.. dan zien we elkaar weer :)

• 28 Augustus 2009 - 19:28

Marsha:

Rachellebel!
    Echt mooie foto's, allemaal toch anders dan ik dacht.
    hier is de school van start gegaan.. woopie..
    mis jou!
    Maar nog heel veel succes, zet hem op!
    hugxx

• 28 Augustus 2009 - 19:38

Carin En Ignaz:

Hey Juul, even een krabbel van je "Cambodjaanse vader"; wat een geweldige ervaringen doen jullie daar op en welk een spoor van vreugde brengen jullie onder de mensen!Het werk ziet er zeer profi uit; een hecht mixed-team hebben jullie!Wens dat jullie de spirit goed door kunnen geven aan de sept.groep!Succes met de punt op de i! Surf Life