Cambodja Augustus, de verslagen van 29-8 t/m 1-9 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu Cambodja Augustus, de verslagen van 29-8 t/m 1-9 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu

Cambodja Augustus, de verslagen van 29-8 t/m 1-9

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cambodja Project 2010

02 September 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Goedemorgen lieve lezers,

Zoals beloofd de resiverslagen van de afgelopen dagen. Natuurlijk aangevuld met wat foto's van ons project; 'Met droge voeten naar school'. Vandaag en mnorgen zijn we nog druk aan het werk en morgenmiddag en - avond hebben we de afscheidsparty's in het dorp en bij ons thuis. Vandaag schaffen we de laatste zaken aan voor de school, namelijk de beplanting. We zullen ons met name richten op fruitbomen. Over vandaag en morgen in onze volgende weblog meer.

Vrijdag vertrekken we om 18.00 uur (lokale tijd) uit Phnom Penh em we zullen Zaterdag om 07.00 uur landen op Schiphol (Nederlandse tijd). Naast de lol en plezier die we met elkaar hebben zijn er ook zeer veel foto's en films gemaakt. Bij elkaar zo'n 30 Gb! Sommige deelnemers zullen het via mail al gevraagd hebben, maar als de 'ophalers' en externe harde schijf hebben... neem deze dan mee, dan kunnen we de foto's gelijk voor een ieder kopieren!

Als alles volgens (nederlandse) olanning verloopt zullen we nog 1 weblog plaatsen voordat we thuiskomen.

Tot zaterdag

Groetjes en liefs

Shaira en Peterhans

Zaterdag 29 augustus door Willem (Kep) en Nina (Anlong Kong)

Na geïnformeerd te zijn over het varkensproject, hebben we vanochtend nog een paar uurtjes genoten van het strand. Hierna was het toch echt tijd om terug naar Phnom Penh te gaan.
De bus die ons terug zou brengen, zou om half 1 komen. Al vrij snel werd duidelijk dat we het niet zo nauw met die tijd moesten nemen, want om 1 uur was de bus er nog niet. Toen de bus er om half 2 nog steeds niet was, had onze tuktuk-driver de buschauffeur gebeld en wat bleek: de bus was stuk en zou vandaag niet meer komen.
De enige mogelijkheid die er nog was, was de taxi. Dit bleek een duur grapje te zijn, maar omdat dit de enige mogelijkheid was en omdat we geld terug kregen voor de bustickets, gingen we toch maar met de taxi. Nu dachten we dat we eindelijk klaar waren met wachten, maar in Cambodja is tijd hééél relatief en de taxi liet dan nog even op zich wachten.
Nadat ons al drie keer verteld was dat de taxi’s er binnen 10 minuten zouden zijn, kwamen ze uiteindelijk om half 4 en konden we terug naar huis.
Het andere halve dozijn heeft de ochtend gevuld met het uitgraven van de centrale afwateringskanaal. Laat in de middag, bij de Aw´-Kun shop hebben we de septembergroep ontmoet en sloten we onze 6 bekende vrienden weer in de armen. Het was best gek om 4 dagen in een klein groepje te zijn en dan opeens in een verdrievoudigde Groep te zijn. Tezamen hebben we heerlijk gedineerd in de Blue Dolphin op hun nieuwe locatie – die beter uitgerust is dan de oude voor veel bestellingen. Daarna is de avond (en lange dag voor de septembergroep) afgesloten met karaoke; ook in het Khmer! Morgen gaan wij, de ervaren Cambodjagangers, de nieuwe groep wegwijs maken in Anlong Kong.

Zondag 30 augustus door Rachel en Marlies
Vandaag was de dag dat we voor het eerst uit konden slapen! De afspraak was dat we om 2 uur allemaal klaar stonden en dan zouden we de met de september groep naar Anlong Kong gaan, om ze het dorp te laten zien. (cambodjaanse tijd half 3). We hebben het hele dorp laten zien en alles verteld over de waterafvoer kanalen en de school. Het was voor de septembergroep heel indrukwekkend. De kinderen in het dorp die je niet loslaten, de armoede wat even wat anders is dan in Nederland.

Toen was het tijd om naar "ons" huis te gaan. We hebben alles kunnen laten zien ze hebben hun bed al uitgekozen en kennis gemaakt met het nieuwe thuis. Vervolgens hebben we gezellig gegeten en was het alweer tijd om naar bed te gaan. Morgen is de eerste werkdag met de september groep we zijn allemaal benieuwd hoe de kanalen er morgen bij staan.

Maandag 31 augustus door Shaunna en Dineke

Na het ontbijt zijn we met zijn allen naar het dorp gefietst. Daar ontmoette we de september groep waarnaar de taken voor de ochtend werden verdeeld. Aantal gingen naar de stad om inkopen te doen de school o.a. lesboeken, leitjes en krijt, wereldkaarten en posters van fruit en het Khmer/engels alfabet. Andere gingen mee met Rith hout halen en de rest had de opdracht om ijzer te vlechten.
In de middag zijn er 30 ladingen zand om de school heen gestort wat wij de komende dagen zullen verspreiden zodat de grond opgehoogd word.
Na een warme dag die iedereen met zijn eigen taken heeft ingevuld zette de wind zich op en werden we gewaarschuwd voor een echte cambodjaanse storm met regen, donder en bliksem. Tijd om naar huis te fietsen dus.
Douchen was niet meer nodig en wederom een huis vol mensen, aangezien de september groep vanaf nu elke avond gezellig met ons mee eet.
Vanavond hebben we onze plannen voor de benefiet avond (2 oktober!) op de Meergronden besproken en taken verdeeld.
Het is nu 21.00 uur en bijna iedereen is moe en melig naar bed gegaan.

Dinsdag 1 september door Richard en Bionda
Wat was de zon vanmorgen vel toen we wakker werden. Na al het regen van gisteravond was dit toch wel fijn om weer eens wat zon te zien. Willem, Rachel en Shaunna mochten vandaag naar Phnom Penh om inkopen te doen voor de school. De rest ging aan de slag bij de school.
De inkopers van vandaag hebben na heel wat onderhandelen het volgende gekocht: matten (om op te eten onder de school), ‘water-bins’ (hier gaat drinkwater in voor de leerlingen). Voor het eten natuurlijk borden, lepels en kopjes. Om alles schoon te houden nog bezems en stoffer en blik.
Bij de school hebben we met z’n allen een greppel gegraven waarin een muurtje zal worden gemetseld om het opgehoogde zand tegen te houden.
Na de lunch waren de inkopers terug en konden we met de gehele groep aan de slag. We konden nu dan eindelijk beginnen met het scheppen van zand onder de school (hier konden de machines niet bij). De aannemer had zowel een shovel als graafmachine geregeld om te egaliseren. Dit scheelde ons erg veel werk. De sfeer werd steeds gezelliger onder de school. De kinderen waren uit en hielpen met ons mee. Ook de leraar en lerares werken mee. Wanneer het einde van de werkdag bijna naderde zat de ene nog hard te scheppen, een paar zaten gezellig met de Cambodjaanse werkers stenen te gooien en anderen speelden met kinderen.
Terug naar huis kregen we vandaag weer een gratis douche. Ook de septembergroep bleef lekker bij ons eten en alweer was het eten verrukkelijk.
Heel veel groeten en kusjes en tot de volgende weblog;

Bionda, Dineke, Julia, Kim, Marlies, Nina, Rachel, Richard, Shaira, Shaunna, Willem en Peterhans

Wil je ons blijven ondersteunen?
Maak dan een vrijwillige bijdrage over op:
Stichting En Route, Rotterdam:
Giro 2619459
o.v.v. Cambodja 2009 augustus

Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (http://www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(http://www.xplore.nl). Bezoek ook onze website http://www.cambodjaproject.nl

• 02 September 2009 - 07:15

Francis En Marcel:

Hoi Bionda, we hebben alle foto's van jullie gezien. Wauw, wat beleven jullie veel en wat moeten jullie hard werken. We zijn erg trots op jullie allemaal.Wat een enorme ervaring voor je. NOg 3 nachten en dan ben je weer thuis. We hopen je snel te zien en al je belevenissen te horen. Lieverd een hele goede terugreis en tot gauw, xxxxx marcel,francis,sven en cindy

• 02 September 2009 - 07:38

Onah Collega Van Mur:

Dag allemaal,

Wat een mooi reisverslag en wat zijn jullie dapper!
    ik ben vorige jaar ook in cambodja geweest, vond het land en de mensen zo bijzonder.
    ondankd hun traumatische geschiedenis hebben wij mooie ontmoetingen en verhalen meegemaakt.
    wij gaan zeker weer terug.

ik wens jullie een veilige reis terug en veel plezier in Singapore
    ook mooi! En zo rijk en schoon in vergelijking tot vele aziatische steden.

hertelijke groet
    Onah namens alle colega's van Muriel

• 02 September 2009 - 07:50

Gineke:

Terwijl ik jullie foto's zag van de berg zand en het graven van greppels, bedacht ik mij dat jullie ruggen het wel erg te verduren hebben gahad. Het zand deed mij eerder denken aan stenen en dan het resultaat te zien dat de hele plas weg is onder de school, geweldig. Mooi ook om te zien hoe de borden, eruit zien. In het verslag had ik een hele andere voorstelling. Tja het blijft voor mij toch allemaal een andere wereld. Ik wil jullie bedanken voor de inkijk die jullie mij hebben gegeven door alle verslagen, foto's en video's. Nog een paar dagen en dan gaan worden jullie weer die "verwende westeringen", die mopperen over.......
    Ik hoop dat ik jullie verhalen nog lang vast kan houden voor de momenten als het mij hier weer aan realiteitzin ontbreekt en ik klaag over kleinigheden.

Gineke

• 02 September 2009 - 08:49

En Route Stichting Actieve Hulpverlening:

Beste Augustus Engelen,

indrukwekkend zoals het project vordert. Van het graven van geulen vorig jaar tot de complete bouwwerkzaamheden nu.

Als jullie straks weggaan laten jullie niet alleen een school voor de kinderen, maar ook een inspirerend voorbeeld achter voor de mensen in Anlong Khong. Wat je met een positieve instelling en goede samenwerking allemaal kunt bereiken.

Geniet nog even en alvast een goede landing terug op aarde gewenst!

• 02 September 2009 - 13:48

Quentin(neefje Rache:

hoe is het daar.groetjes quentin ik mis je hoor xxxx.

• 02 September 2009 - 16:03

Ben:

Lieve mensen.
    Als ik thuis kom van mijn werk wordt als eerste de computer aangezet. Benieuwd of er weer nieuws van jullie kant is. En bijna elke dag word ik blij verrast met verhalen en foto's. Behalve dat ik het geweldig vind wat jullie doen, vind ik het ook wel weer erg fijn dochterlief en de anderen veilig op Nederlandse bodem terug te zien. Fijne laatste dagen en een voorspoedige terugreis. Laten jullie je nog maar even verwennen tijdens de vlucht. Daarna wordt het acclimatiseren in Nederland. Hopelijk ben je nog een paar dagen vrij en hoef je niet meteen maandag weer aan de slag. Is dat wel zo, dan alvast heel veel sterkte gewenst.
    Dineke, voor jou een kus van papa; voor de anderen natuurlijk een heel hartelijke groet van BEN

• 02 September 2009 - 16:33

Ben Friend Van Kim:

he hallo kanjers ik vind het zooooo cool wat jullie allemaal doen tot zaterdag kuskus ben

• 02 September 2009 - 16:51

Angelique En Wim:

Hallo allemaal,

• 02 September 2009 - 16:54

Angelique En Wim:

Hoi allemaal,
    we blijven ons verbazen over al dat werk wat jullie hebben verzet en het is enorm leuk om te zien via de foto´s hoe de school is drooggelegd.
    Geniet nog van de laatste dagen en een veilige terugvlucht. Dikke zoenen voor onze dochter Kim. Liefs

• 02 September 2009 - 17:27

Muriel:

Hallo allemaal, geweldig al het werk dat jullie samen met de dorp bewoners hebben kunnen/mogen doen. Deze reis is denk ik voor julie allemaal een onwisbare ervaring, eerlijk gezegd ook voor mij. Fijn te lezen dat de septembergroep zo hartelijk door jullie is ontvangen. Veel succes deze laatste werkdag en een ontspannen terug vlucht. Jullie verdienen een dikke brasa!! Rachel voor jouw soso lobi xxx ik ben zo trots op je!!!

• 02 September 2009 - 17:38

Helg Held:

dag allen en in het bijzonder mijn lieve nichtje Rachel wat een geweldig werk hebben jullie verricht. Prachtige foto's. Alvast een prettige terugreis. God bless you all lieve groet Helga

• 02 September 2009 - 17:46

Tante Rachel:

hallo allemaal,
    De laatste lootjes!!! Zo te horen hebben jullie het tot het allerlaatst moment nog druk met de klus. Leuk dat jullie een feest ter alsluiting hebben. Een beetje bonte avond gevoel?! Heel veel plezier met elkaar en de dorpsbewoners en sterkte alvast met het afscheid.
    gr lilian

• 02 September 2009 - 19:41

Olivier:

Hee Willem!!

Fijn dat het allemaal goed gaat in cambodja, het ziet er allemaal erg gaaf uit moet ik zeggen. hier gaat alles zn gangetje; we zitten trouwens bij elkaar in de klas voor als je dat nog niet wist.
    Een paar dagen geleden ook passend afscheid genomen van lennart die nu goed en wel in India zit.
    We kijken allemaal uit naar je thuiskomst en ik hoop je ook te kunnen verrassen met het feit dat we eerste periode een pta scheikunde hebben dat 20% telt:P leuk he, niet dat je daar eerder aan hoeft te beginnen dan gebruikelijk, maar toch.
    Hoop dat je nog even kan genieten van de laatste dagen want voor je het weet zit je al weer op school.

Groeten,
    Olivier (stedelijk gymnasium)

• 02 September 2009 - 22:02

Dennis(paps Rachel):

wat fijn dat jullie straks terug zijn! de zomer is officieel voorbij maar met jullie komst hebben we gelukkig nog heeeeeeel veel warmte te goed! goeie reis terug Angels! warme groet voor jullie allen

• 03 September 2009 - 19:01

Adrie, Karin, Helene:

Nog even en jullie taak zit er weer op, we zijn heel trots op jullie en we wensen jullie alvast een goede terugreis.

Nina we hebben je toch wel een beetje gemist.

Christa uit Ulft vraag of je wat (goedkoop) briefgeld uit Cambodja voor haar mee wil nemen, die spaart vreemd geld.

Een dikke KB.

• 03 September 2009 - 19:09

Kim:

lieve nina,

nog even en dat zit het erop...nog een lange reis te gaan, maar ben blij toe! dan kan ik alle verhalen horen en kan ik met je knuffelen. ik heb je echt gemist.

geniet van jullie laatste dag daar.

goeie reis terug allemaal!

liefs kim

• 03 September 2009 - 20:04

Monique (MC):

Hey Kim & Bionda,

Het zit er bijna op. Jullie en de andere 'angels' hebben fantastisch werk verricht en onuitwisbare (levens)ervaring opgedaan.
    Toch zal ik (en ik niet alleen) blij zijn als jullie weer thuis zijn.

Tot ziens en goede reis terug.
    Monique. (Mobiel C)

• 03 September 2009 - 20:43

Jeffrey:

Morgen laatste dag...
    De reisverslagen waren erg leuk en indrukwekkend! Heb met veel plezier de verhalen gelezen en de foto's bekeken. Jullie hebben allemaal erg goed werk verricht! Nina (en dit geldt voor de anderen natuurlijk ook!) ik vind het hartstikke tof dat je dit gedaan hebt! Fijne terugreis (allemaal) en tot snel.

Cambodja Project 2010

Het Cambodja project is opgezet door Stichting En Route en heeft als doel jongeren in contact te laten komen met het land, cultuur en bevolking van Cambodja. Aan het project doen meerdere jongeren mee, die verdeeld in groepjes elk een maand naar Cambodja gaan om de bevolking te helpen. Door middel van verstrekte microkredieten en de hulp van de jongeren, wordt er in het dorp Anlong Kong hard gewerkt aan het bevorderen van het welzijn van het dorp. Het project is onderverdeeld in kleinschalige projecten, waarbij werkgelegenheid creëren, sociale omstandigheden bevorderen en hygiënische voorzieningen verbeteren centraal staat. De deelnemers van de augustusgroep zullen op deze site hun ervaringen beschrijven. Wij zouden het ontzettend leuk vinden als jij jouw reactie geeft op onze activiteiten. Dit kan op ons gastenboek. Op de linkerbalk staat het vakje 'blijf op de hoogte'. Vul hier jouw e-mailadres in en je krijgt automatisch bericht wanneer wij een bericht plaatsen. Wil jij ook het Cambodja project steunen? Maak dan jouw vrijwillige bijdrage over op: Stichting En Route, Rotterdam: Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2009 **** **** = Vermeld hier eventueel de naam van de deelnemer die u steunt om zijn of haar target te halen Alvast super bedankt en bezoek vooral regelmatig www.cambodjaproject.nl en deze site om op de hoogte te blijven van onze acties. Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(www.xplore.nl).

Actief sinds 29 April 2009