Golden Girls richting afronding - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu Golden Girls richting afronding - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu

Golden Girls richting afronding

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cambodja Project 2010

24 Augustus 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag lieve lezers,

Wederom een mijlpaal; onze website heeft nu al over de 20.000 bezoeken gehad! Dat betekend dus dat jullie met velen zijn! Wij, maar natuurlijk ook onze donateurs en sponsoren, zijn hier natuurlijk ontzettend blij mee.

Zoals we al eerder hebben geschreven, we zijn hard aan het werk met de afronding. De feitelijke resultaten komen de volgende weblog.

Momenteel zijn we aan het werk aan de documentaire. Naast de interviews ook sfeerbeelden van het dorp en de projecten. Onderaan deze weblog staan ze op een rijtje.

Met de ‘Golden Girls’ gaat het voortreffelijk. Ondanks de warmte zijn ze steeds, met de workers, hard aan het werk om alles donderdag klaar te hebben. ‘De laatste loodjes wegen het zwaarst’ is hier wel van toepassing. Soms lijkt het zo verschrikkelijk eindeloos om met de hand ruim 100 m2 te egaliseren. Daarnaast is het zand soms zo hard als steen en moeten we met pikhouwelen aan het werk om ze in kleine stukjes te krijgen. Echter…… ze zijn niet stuk te krijgen.

Gelukkig hebben we genoeg te eten en slaapt iedereen goed. Dit redden deze ‘Amazing Golden Girls’ dus wel.

Dan nu de verslagen vanaf afgelopen vrijdag met werken, cambodian boxing en de foto-shoot!

Veel leesplezier
:) Peterhans

Vrijdag 20 augustus, door Quirine

We hebben een zogenaamde ‘thuis-werk-dag’. Dit houdt in dat de dagboeken worden bijgewerkt, er kleding wordt gewassen, de projecten worden besproken, de weblog wordt geschreven en er lekker van het zonnetje genoten wordt. Ik zeg je; het leven hier is zwaar.
We zijn toch wel met een reden thuis gebleven vandaag, vanmiddag zijn we getuige van een heus Cambodjaans kickboksgala. Na de nodige verwarring over gepaste kleding (‘gala’) vertrekken we halverwege de middag met de tuktuk naar de rand van Phnom Penh . in een televisiestudio zitten zo’n 150 belangstellenden rondom de boksring. In totaal kijken we 5 wedstrijden waarvan er één een reguliere bokswedstrijd is. Bij Cambodjaans kickboksen mag er geslagen en geschopt worden tot de tegenstander (dood?)neervalt. De spanning van het publiek werkt aanstekelijk en omdat iedereen ons toch al aankijkt alsof we levende doden zijn, juichen we gewoon mee bij iedere rake stoot. Om de spanning nog meer omhoog te gooien zette de live band steeds heftigere muziek in.
Van alle spanning hadden we toch wel erge honger gekregen en samen met Syna, zijn zwager, en een vriend van hem die vanavond vertrekt naar thailand voor een nieuwe baan, gaan we Cambodjaans bbqen. We zijn hier voor de ervaringen en dit is er toch zeker weer eentje voor op de lijst. Rauwe groenten, rund van de gril en vooral geen rijst want dat is op in dit sterren restaurant.
Na een semi-verzadigend maal is het tijd om zelf onze (nog pijnlijke) spieren aan het werkt te zetten. In een verborgen straatje in een buitenwijk van Phnom Penh staat een boksring die dienst doet als plaatselijke sportschool. De training wordt gegeven door een enthousiast klein maar gespierd kereltje van een jaar of 50. Bij iedere rake trap klinkt het ‘CHAAAAA’ of ‘HMMMMOEEE’ uit de mond van onze trainer. Alle spieren worden wakker gemaakt en in beweging gezet tijdens deze intensieve training. Nog rood en bezweet van de voorgaande activiteit sluiten we de dag in alle rust af met frisse smoothies en cocktails.

Zaterdag 21 augustus, door Lynne

Alwéér een verrassing: in plaats van naar de markt te rijden om de laatste souvenirs te bemachtigen, maakten we een stop voor een fotowinkel. Wat was hier de bedoeling van…? Toen we binnenkwamen herkenden we de foto’s die ook in bijna elk Cambodjaans huis hangen: opgemaakte gezinnen met authentieke kleding voor een fake-achtergrond. Dit kon alleen maar hilarisch worden! En dat werd het ook. We mochten een eigen pakje uitkiezen, opvallend dat we allemaal voor bruids/koninginnen kleding gingen.. Ons haar werd netjes gemaakt wat vooral een klus was met Quirine haar dreadlocks (de styliste heeft een minuut beteuterd de plukken 1 voor 1 aan haar collega geshowd) en mijn korte koppie. “Gelukkig” hadden ze haarstukjes die ons haar verlengde, met als resultaat blond haar en een zwarte knot die met een glitterend kroontje bedekt werd. Ook de make-upsessie was lachwekkend. Ons heerlijk bruin kleurtje werd wit gepoederd en onze wangen en lippen fel roze gekleurd. Onze wimpers werden verlengd tot over ons wenkbrauwen en zelfs April’s wenkbrauwen werden geschoren! Het was zover: de shoot! Na op een troon te hebben gezeten, op de grond te hebben gelegen en staande poses aan te nemen waarbij in detail gelet werd op hoofd- hand- en teenstand, werd de groepsfoto genomen. Peterhans kwam uit de kledingkast en mocht op de troon zitten met ons als zijn harem om hem heen. ‘Voetjes naar voren, rechtop staan, hoofd schuin naar voren en een “sexy lach”’werd ons opgedragen door de iets te vrouwelijke fotograaf. ‘Klik, klik’, wat vetjes weg fotoshoppen en een nieuwe achtergrond. Het eindresultaat, 13 geweldige foto's, kun je bewonderen op de weblog van 23 augustus!

Zondag 22 augustus, door April

Vandaag weer hard aan het werk. Onze eerste taak was het egaliseren van de grond rond het schoolgebouw. Hierdoor loopt het onder de school niet onderwater. Gelukkig was het niet heel warm en was het dus goed uit te houden. De andere werkers staken de handen uit de mouwen voor het nieuwe toiletgebouw en een waterafvoer vanaf het schoolplein. Later op de middag werden de dakgoten opgehangen en de bassins neergezet. De dakgoten zijn zo opgehangen dat het regenwater dat van het dak stroomt de bassins vult. Dit kan de school weer gebruiken voor het doorspoelen van de toiletten en het wassen van de handen. Alles moest snel afgemaakt worden, want de regen kwam eraan. Om iets voor 15:00 begon het inderdaad te regen en moest al het werk stop gezet worden.
Het bleef regenen dus besloten we maar gewoon te gaan fietsen. Met 10cm diepe moddersporen en de poncho’s aan zijn we veilig thuis aangekomen.

Maandag 23 augustus, door Regy

Weer een dag werken, dit keer gelukkig niet de hele dag regen maar alleen op het einde van de middag een beetje in Anlong Khong en omstreken. In Phnom Penh waar Peterhans nog wat dingen moest regelen stond het water wederom tot aan de knieën. Gelukkig voor ons konden we dus de hele dag hard doorwerken. We hebben ons bezig gehouden met het verplaatsen van een oneindige hoop met bakstenen, het uitdelen van kleertjes aan de armste gezinnen van het dorp en we hebben gefunctioneerd als levende graafmachines om het laatste stukje grond rondom de school te egaliseren. Met de projecten gaat het erg goed. De werkmannen hebben gewerkt aan het toilet, die is ook zo goed als klaar alleen het dak moet er nog op. Ook hebben zij de waterbassins afgewerkt, de gaten zijn gedicht met cement.

De komende dagen staan in teken van de afronding. Nog even de projecten op een rij;
1. De nieuwe extra school
6. Het aanbrengen van wandelpaden en regenafvoer rond de school
7. De dakgoten op de school t.b.v. het waterbassin
8. De documentaire ‘Anlong Khong 2008 – 2010, werken naar afronding in 2012’
9. Het opnieuw aanstellen van 2 vuilnismannen met een jaarcontract
10. Het, op basis van microkredieten, aanschaffen van 2 brommers t.b.v. de vuilnismannen.
11. Het varkensproject

Vrijdag zullen we onze resultaten beschrijven in het volgende verslag!
Tot dan, X X X X X X
Veel liefs,
April, Lynne, Quirine, Regy en Peterhans
Stichting En Route, Rotterdam:
Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2010
Alvast super bedankt!
Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam( http://www.stichting-enroute.nl )

Tot dan, X X X X X X

Veel liefs,
April, Lynne, Quirine, Regy en Peterhans

Stichting En Route, Rotterdam:
Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2010
Alvast super bedankt!

• 24 Augustus 2010 - 07:55

Niels:

Met zo'n harem weet ik zeker dat Peter Hans,' al was het maar voor even' de gelukkigste man ter wereld kon noemen! Lucky bastard. Naast het feit dat er zometeen weer 4 modellen terugkomen zijn het modellen getraind om te doden! Ik denk nu wel 2x na voordat ik wat zeg! Zo te horen zorgen jullie ook nog voor een enigszins humaan bestaan door de bevolking van een werkende toilet te voorzien. Helemaal goed! Succes de laatste week en nog even de schouders eronder:)

grtz Niels

• 24 Augustus 2010 - 08:22

Ties:

Het is al eerder gezegd, maar jullie kunnen enorm trots zijn op datgene wat jullie bereikt hebben.Dit dorp maakt door jullie een flinke stap vooruit. En gelukkig hebben jullie ook nog de tijd gevonden voor wat plezier. Ik ben erg nieuwschierig naar de documentaire en zie uit naar jullie thuiskomst op 31 Augustus

• 24 Augustus 2010 - 09:06

Sanne V En Route:

Wat een power!
    Na het modellenwerk gewoon keihard zeulen met bakstenen en verven van de school!!
    Wat een dream team.
    Succes met de laatste week in AK.

• 24 Augustus 2010 - 12:14

Kathy Voyles:

It looks like you are all having the experience of a lifetime! Well done all of you - you seem to have quite the following and it looks as though everyone is keen to help you assist them. All the very very best, can't wait to hear all about it when you are home!Well done

• 25 Augustus 2010 - 06:23

Monique Broeren:

Hoi Regy en andere harde werkers.

Wat zijn jullie geweldig bezig zeg. Heb gisteren even alles gelezen.
    Knap wat je in relatief korte tijd kunt bereiken.
    Tussendoor ook nog tijd voor wat ontspanning.
    Kortom,jullie zijn super goed bezig.
    Succes met de laatste loodjes.

groetjes Monique

• 25 Augustus 2010 - 06:30

Dionne:

het hoofdstuk Anlong Kong voor het jaar 2010 is bijna uit, ik ben erg benieuwd hoe het slot eruit ziet. Het zal nogal wat emoties bij jullie teweeg brengen. Ik ben er van overtuigd dat de minister van Educatie en het CUCU-4-Children fons erg onder de indruk zullen zijn van jullie werk. Trots zijn wij op de "Golden five".
    Overigens weer mooie foto's en leuke verslagen.
    Houdoe van uit het regenachtige Lennisheuvel.

• 25 Augustus 2010 - 11:13

Xayide:

Wauw!
    Het klinkt weer geweldig!
    Q, je kon me al aan, maar moet ik nu echt voor mezelf uitkijken? :P
    Ben heel benieuwd naar de docu en naar je verhalen.
    Nou, dag modelletje, ik zie (!!!) je snel weer!
    Liefs X

• 26 Augustus 2010 - 10:26

Antoinette:

Wat een plaatjes! Letterlijk en figuurlijk, geweldig. Ik ben wel heel erg trots op mijn broer met zijn golden girls! Goede reis terug! PS: met het hart van Puckie is alles OK!

• 26 Augustus 2010 - 17:03

Els:

Lief en hardwerkend team,
    wat geniet ik van jullie werk en reisverslagen, maar vooral van de fotos.
    jullie hebben echt keihard gewerkt daar, maar gelukkig was er ook tijd voor wat ontspanning.
    Ik denk wel dat jullie dit samenwerken gaan missen als jullie weer thuis zijn.
    Je moet er toch niet aan denken dat jullie over 2 weken weer naar school moeten of werken.
    Peterhans ook aan jou de complimenten hoor, om met een groepje meiden deze uitdaging aan tegaan.
    We hopen hiet met ons allen dat jullie het project helemaal kunnen afsluiten voor jullie weer naar huis moeten.
    Heel veel succes ermee.
    Groeten Els

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Wonen, werken, leren en ervaren in eenvoud!

De Stichting En Route heeft als doel jongeren in contact te laten komen met het land, cultuur en bevolking van Cambodja. Aan het project doen meerdere jongeren mee, die verdeeld in groepjes elk een maand naar Cambodja gaan om de bevolking te helpen.

Door middel van verstrekte microkredieten en de hulp van de jongeren, wordt er in het dorp Anlong Kong hard gewerkt aan het bevorderen van het welzijn van het dorp. Het project is onderverdeeld in kleinschalige projecten, waarbij werkgelegenheid creëren, sociale omstandigheden bevorderen en hygiënische voorzieningen verbeteren centraal staat. De afgelopen twee jaar zijn er in totaal 70 jongeren via stichting En Route verwelkomt in het dorp. Hierdoor is er een enorme sprong voorwaarts gemaakt in de dienstverlening door onze samenwerkingspartner in Cambodja. Absoluut een fantastische kans voor alle partijen: de jongeren krijgen de kans kennis te maken met ontwikkelingswerk en een cultuur die zo in contrast staat met wat zij thuis gewend zijn. Tegelijkertijd krijgen de inwoners de kans samen met de jongeren te leren hun gemeenschap naar een hoger plan te tillen.
In augustus 2010 zullen jongeren voor het derde jaar weer werkzaamheden gaan verrichten.

09 Januari 2011

Eerste noodhulp op gang in Anlong Khong

13 Oktober 2010

DIJKDOORBRAAK, Anlong Khong onder water
Cambodja Project 2010

Het Cambodja project is opgezet door Stichting En Route en heeft als doel jongeren in contact te laten komen met het land, cultuur en bevolking van Cambodja. Aan het project doen meerdere jongeren mee, die verdeeld in groepjes elk een maand naar Cambodja gaan om de bevolking te helpen. Door middel van verstrekte microkredieten en de hulp van de jongeren, wordt er in het dorp Anlong Kong hard gewerkt aan het bevorderen van het welzijn van het dorp. Het project is onderverdeeld in kleinschalige projecten, waarbij werkgelegenheid creëren, sociale omstandigheden bevorderen en hygiënische voorzieningen verbeteren centraal staat. De deelnemers van de augustusgroep zullen op deze site hun ervaringen beschrijven. Wij zouden het ontzettend leuk vinden als jij jouw reactie geeft op onze activiteiten. Dit kan op ons gastenboek. Op de linkerbalk staat het vakje 'blijf op de hoogte'. Vul hier jouw e-mailadres in en je krijgt automatisch bericht wanneer wij een bericht plaatsen. Wil jij ook het Cambodja project steunen? Maak dan jouw vrijwillige bijdrage over op: Stichting En Route, Rotterdam: Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2009 **** **** = Vermeld hier eventueel de naam van de deelnemer die u steunt om zijn of haar target te halen Alvast super bedankt en bezoek vooral regelmatig www.cambodjaproject.nl en deze site om op de hoogte te blijven van onze acties. Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(www.xplore.nl).

Actief sinds 29 April 2009