Team augustus op stoom! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu Team augustus op stoom! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu

Team augustus op stoom!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cambodja Project 2010

19 Augustus 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve lezers,
Bedankt voor de vele lieve reacties op onze vorige weblog. Het is voor ons allen leuk om deze te lezen en het is een stimulans voor een ieder om de stukken te schrijven. Even tussendoor hebben we toch nog tijd voor het plaatsen van een weblog.

Wat hebben we toch een geweldig team! Iedereen werkt hard en zelfs onze vrije zondag was zo vol dat het wel leek of we gelijk het hele weekend in 1 dag hadden gestopt.

Naast het plezier wat wij met elkaar beleven hebben we ook gezamenlijk de voormalige gevangenis van de Rode Khmer bezocht, alwaar nu het Genocide Museum is gevestigd. Een indrukwekkende, maar ook emotioneel moeilijke rondgang.

Het werk in het dorp gaat hard. We weten nu wat graven en metselen is! Ook het metaal vlechten hebben we onder de knie en de lokale werkers begeleiden ons in de werkzaamheden. In het dorp zijn de bewoners dankbaar voor hetgeen wij voor hen kunnen betekenen. Vandaag werken we plannen uit om ‘onze school’ beter bereikbaar te maken. Er moet een weg naar toe en we willen onder de school de grond ophogen zodat deze droog blijft tijdens de regenval. Tussen de middag kunnen de kinderen dan daar blijven eten en kunnen we starten met een ‘food-programm'. Met de chief gaan we in gesprek over de 'dorpsraad' die toezicht zal gaan houden op het 'Water- en Wastemanagement' in het dorp, maar ook er voor gaat zorgdragen dat er draagvlak blijft om het dorp en de kanalen schoon te houden!
Hier komen we later op terug.

Wij hebben het hier ontzettend naar ons zin, we zijn trots op ons team en de inzet die zij plegen! Hieronder natuurlijk weer de verslagen van de deelnemers.
Vrijdag of zaterdag komt de volgende weblog en zullen we jullie reacties weer lezen!

Tot de volgende keer,
Shaira en Peterhans

Zondag 16 augustus 2009 door Dineke en Nina

Vrije dag, 1 weekend in 1 dag!!

Na twee voldoeninggevende werkdagen in de Cambodjaanse modder en warme zon, mochten wij (tenzij het je ‘markt-dag’ was…) een dagje uitslapen. Om tien uur stonden wij allen, vol enthousiasme te wachten op drie prachtige goud geschilderde tuk- tuk’s!
Dat was een mooi begin van de dag. Heerlijk door drie ervaren rijders rondgereden worden vanaf ons huis, naar de hoofdstad Phnom Penh. Er stond ons een veelzijdige dag te wachten, die begon in de kleurrijke Aw’-Kun Shop. Deze winkel is als een Fair Trade, met hand gemaakte producten en souvenirs, maar je kunt er ook lekker eten of wat drinken.
In de drogist hebben we geld gepind en vervolgens heeft ieder zijn ochtend voortgezet in een internetcafe of wandelend door deze drukke stad vol kleuren, geuren, mooie mensen, winkeltjes, monniken… noem maar op. Tuk-tuk drivers boden in overvloed hun diensten aan.
Om 1 uur zijn we lekker gaan lunchen, dit maal iets anders dan stokbrood met pindakaas of chocoladepasta en voor Shaunna de rijst.
Nu de wending in de dag; het genocide museum. Een volledig intact gebleven herinnering aan de gevangenis die ooit een school was. Velen van jullie weten over de geschiedenis van Cambodja en van een deel van deze gruwelijke daden hebben wij hier van dichtbij een beeld van kunnen krijgen. Iedereen heeft dit uur op zijn eigen manier en ook eigen tempo ervaren.
Hoewel we ons hadden verheugd op het lekker kunnen rond slenteren op de ‘Russian market’, moeten we ons nog even door blijven verheugen, want deze bleek al gersloten.
Maaaar, niet getreurd, we hebben nog lekker tijd gehad voor onszelf heerlijk gegeten en een heel gezellige avond gehad met veel lol. Zowel bij de Aw’-kun shop, in de tuk-tuk als thuis.
Flitsende afsluiting van de dag: Storm!!! Bliksem, harde regen en een heerlijk verkoelende wind. Kijken hoe morgen onze greppels erbij liggen……………..!
Bedankt voor het lezen, wij vonden het leuk om ook een dag als deze met jullie te delen.
Dineke en Nina

Maandag 17 augustus 2009 door Rachel en Julia

Een ontspannen werkdag,

Na een onrustige nacht met veel onweer, was ieder van ons toch iets minder aanwezig bij het ontbijt dan voorgaande dagen. Eenmaal eindelijk in het dorp aangekomen waren wij nieuwsgierig hoe de greppels erbij zouden liggen. Dit viel echter heel erg mee, en de modderhoeveelheden waren minder dan verwacht. Zo vies zullen we dus niet gaan worden vandaag…
Een aantal van ons zijn verder gegaan met het uitgraven van de greppels, andere met het sjouwen van stenen. Rond het middaguur werd ons gevraagd metaal te buigen en te vlechten voor de fundering van de afwateringskanalen.
Na een drukke lunch waarbij de kinderen ons veel energie kostte, zette we ons werk voort in het huis van Liang. Hierbij werden we verrast door een tropische regenbui. Dit zorgde voor vreugde bij ons, maar ook bij de kinderen waarmee wij gezamenlijk de regendans deden.
Na de intensieve dag van gisteren en een benauwde dag vandaag stapte wij voldaan op de fiets terug naar huis. Eenmaal thuis vond er een heus watergevecht plaats wat voor de nodige verkoeling zorgde.
Eerder dan gedacht en gehoopt zaten wij aan ons avondeten, en ja het zal u verrassen, maar ook ditmaal werd ons de rijst niet onthouden. Toen sommige toe waren aan hun bed werden zij blij verrast door een enorme hoeveelheid beestjes, mugjes, insectjes, vieze motten, etc., in de klamboe.
Het metselen van de muurtjes vordert goed en morgen is de deadline voor het uitgraven van de greppels tot het schooltje, benieuwd of dit gaat lukken….

dinsdag 18 augustus 2009 door Julia en Willem

Vlechtdag

Vanochtend werden we wakker en zagen we dat het heerlijk geregend had en we waren inderdaad veel minder bezweet dan normale ochtenden.
Vandaag was weer een dag van ijzer, ijzer en nog meer ijzer knippen, buigen en vlechten. Dit vond plaats in het huis van Lieang, een van onze aangestelde vuilnismannen. De werkmannen werkten stug door aan het uitgraven van de greppels en het metselen van de muurtjes in de hete zon, terwijl wij in de koelte van het huis ons werk leverden. Dat werk was niet zo zwaar vergeleken met het werk van de eerste dagen, maar je moest je aandacht er wel goed bijhouden.
Aan het eind van de dag hadden we volgens Sina meer dan genoeg ijzeren frames voor het gewapend beton gemaakt, die zelfs een beetje moest lachen om de enorme hoeveelheid. De werkers waren ondertussen de school bijna genaderd en ook het metselen schiet goed op. Hoewel het nog niet helemaal af is kan het niet lang meer duren.
Voordat we aan de terugweg begonnen hadden we aan Lieang en Nara, de voorman die het beste Engels van het dorp spreekt, gevraagd of zij de waterton goed achterop Richards fiets konden vastbinden, omdat die er de afgelopen dagen de hele tijd afviel door de vele geulen, stenen, plassen en bobbels in de zandweg. Lieang en Nara hadden een mooie constructie bedacht met een paar verrotte plankjes, maar halverwege was het weer zover…
Thuisgekomen moesten Sina en Peterhans nog even naar de dorpschief van het dorp thuis, omdat de politie dacht dat ze wel wat kon verdienen aan die Westerlingen. Na tussenkomst van de dorpschief hoefde dit uiteindelijk niet.
Ook had Shaira de was van iedereen verzameld en een goeie was gedraaid/gestampt. Waar we uiteraard heel blij mee was.
Al tijdens de terugweg zagen we een mooie donkere lucht ons tegemoet treden, waar wij in Nederland nooit blij zijn met regenbuien zijn die in Cambodja voor ons meer dan welkom. Niet veel later was het inderdaad zover, de regen viel met bakken uit de lucht en het onweerde ook flink. Peterhans, Willem, Richard, Nina en Sina waren net buiten aan het volleyballen met de volleybal van Richard die we kwijt geraakt waren, maar weer gevonden hadden onder een tafel. Waar je normaal naar binnen zou gaan, deden wij onze shirtjes uit en gingen we er nog even goed tegenaan. Na vele slidingen en jubelkreten was het uiteindelijk 1-1 geworden. To be continued….
Een fijne verrassing was de grote pan vol met noedels en gamba’s. Dit lusten we zeker na al die dagen rijst en hoewel de stroom even was uitgevallen door de bliksem probeerden we toch dapper met stokjes te eten. Door de regen zitten we nu binnen waar lekker geen insectjes en ander ongedierte ons irriteren. We rusten nu nog even lekker uit, omdat ons morgen weer een lange dag wacht vol met zwaar werk in de greppel en daarna nog naar de Killing Fields, die op nog geen 500 meter afstand van ons zijn.
Julia en Willem

Tot de volgende weblog

Heel veel groeten en kusjes;
Bionda, Dineke, Julia, Kim, Marlies, Nina, Rachel, Richard, Shaira, Shaunna, Willem en Peterhans

Wil je ons blijven ondersteunen?
Maak dan een vrijwillige bijdrage over op:
Stichting En Route, Rotterdam:
Giro 2619459
o.v.v. Cambodja 2009 augustus

Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (http://www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(http://www.xplore.nl). Bezoek ook onze website http://www.cambodjaproject.nl

• 19 Augustus 2009 - 08:10

Julia(juligroep):

Super leuk!! wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben daar, als ik dit alles lees maakt dat alleen dat ik het nog meer ga missen. Nou nog heel veel plezier!!
    groetjes!!

• 19 Augustus 2009 - 08:52

Wim Verhoef:

Leuk om te lezen dat jullie van Nederlandse jup kinderen omgetoverd worden tot timmermannen/vrouwen.Van hard werkern ga je niet dood zeggen ze toch.
    Succes in de komende dagen.

• 19 Augustus 2009 - 09:26

Manon:

Lieve Dineke,
    Wat goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Mooie foto's ook!!! Lees de blogs zo snel als ik kan, ben heel benieuwd hoe je het hebt!

Nog heel veel plezier en succes en tot de volgende blog!!!!

Liefs Manon

• 19 Augustus 2009 - 14:35

Ingrid Cornelisse:

Goh wat zijn jullie enthousiast aan het werk zeg!Jullie maken echt veel mee.Heel leuk om al jullie verhalen te lezen.Heel veel succes.knuf Ingrid

• 19 Augustus 2009 - 16:47

Wilma:

Wat heerlijk om weer iets van jullie te horen, en wat werken jullie ongelofelijk hard! Het is ook erg leuk om de foto`s te zien, lekker rond worden gereden in de tuk-tuk en heerlijk dansend in de regen. Dat heb ik je thuis nou nog nooit zien doen Marlies! Goed om je te zien genieten. Veel succes meid. Veel liefs uit het warme Almere.

• 19 Augustus 2009 - 18:52

Erik:

Beladen namen van land, stad roepen evenzo Beladen namen plaatsen, van toen en ooit en toch nog zoo recent. (POLitique POTentielle.) Van die genocide en dwalingen in politieke verhoudingen.
    Nu ruim 10 jaar later graven jullie greppels metselen muren voor onderwijs en ontwikkeling en staat een generatie op voor "vooruit en verder". Prachtig werk en ervaringen vol belofte.

• 19 Augustus 2009 - 20:08

Lindsay:

Toe maar zo te zien zijn jullie flink bezig met werken, knap hoor met dat klimaat;)

Die onweerswolk ziet er best dreigend uit, lekker weertj dus:P

Veel plezier allemaal!
    Groeten, liefde naar Ries!

• 19 Augustus 2009 - 21:15

Frieda:

Naast de foto's geven de video's een prachtig beeld hoe jullie aan het werk zijn. Dat is genieten voor het thuisfront. Complimenten!

• 19 Augustus 2009 - 21:18

Suus:

Suicidai Cambodjagangers!

Wat leuk om zoveel herkenbaars te lezen! Vergeet niet af en toe lekker naar de karaoke te gaan of een maskertje te nemen, om bij te komen van die lichamelijke activiteiten. Maar ga vooral zo door.

Ben trots op jullie !

Dikke kus

• 19 Augustus 2009 - 21:19

Muriel:

hallo, fijn te lezen hoe goed jullie het hebben, vooral ook hard werken. Leuke foto's van al jullie werkzaamheden, zo ook het baden in de regen. Succes de komende dagen and take care

• 19 Augustus 2009 - 22:07

Cecile:

dag lieve allemaal,
    Niet alleen de familie maar ook mijn collega's volgen juliie berichten op het web op de voet, wat een werk wordt er door jullie verzet ziet er echt goed uit. Fijn dat jullie ons zo op de hoogte houden. Hier in NL is het weer ook tropisch maar dat is meestal van korte duur, succes daar en pas goed op jullie zelf. XXX van de moeder van Willem

• 19 Augustus 2009 - 22:15

Ben:

Harde werkers zijn jullie met elkaar.
    Mooie foto's, leuk stukje video en heerlijke dagbeschrijvingen hebben jullie op de site geplaatst.Het geeft ons een indruk wat jullie aan het doen zijn. Stil zitten is er niet bij.
    Geniet van de dingen en snuif de cultuur maar op. Straks kom je weer terug in een wereld die zo vertrouwd is, maar ook zo duidelijk anders.
    Zouden jullie hier (=Nederland) ook tijdens een regenbui lekker buiten blijven?
    Een hartelijke groet vanuit Almere voor jullie allen van BEN

• 20 Augustus 2009 - 08:51

Benjamin Kims Vriend:

he hallo harde werkers
    echt super wat jullie allemaal doen
    ik vind de foto's ook super om te zien echt vet cool allemaal joh
    kan niet wachten op jullie volgende verhaaltje
    dikke kus benjamin

• 20 Augustus 2009 - 09:16

Marsha:

klinkt super! En zwaar.. !
    Rachellebel: ik mis je! maar ik zie dat je jezelf nuttig maakt daar=P, Zet hem op!
    En ik blijf de blog volgen

xxxx Hug!

• 20 Augustus 2009 - 12:43

Willy:

Lieve Azië-werkers, hoe gaat het met jullie?Via jullie verhaal en foto's! krijgen we een globale indruk, fijn!
    Heerlijk denk ik om te gaan ontspannen en spetteren in de (?) Chinese Zee, Sihanoukville. In Nederland kan het vandaag zo'n 34 gr. worden; kunnen we ons een klein beetje inleven met straaltjes zweet en zo.Heel fijn weekend en goeie reis (zo'n 230 km.;handig google)en liefs voor jullie allen van Willy - kusje Dineke.

• 20 Augustus 2009 - 13:05

Jyotsna:

Hee!
    Ik vind het super om te lezen wat jullie allemaal doen! Ook hele leuke foto´s . Ik kijk alweer uit naar jullie volgende blogs!
    Heel veel succes & heel veel plezier in Cambodja!
    Groetjes , Jyotsna.

• 20 Augustus 2009 - 16:17

Willy:

Oeps, zee gaat geloof ik niet door?Op de planning die Dineke doorstuurde, lees ik voor dit weekend Siem Reap en dus de tempel. Dat is even iets anders..
    Enfin, we horen (lezen!)het binnenkort...
    Hoe hebben jullie het met elkaar als groep?Leeft het in Nederland gecreëerde groepsgevoel nu je in den vreemde bent?Ik heb er wel vertrouwen in.
    Groeten voor jullie en voor de mensen waar jullie vertoeven, Willy/mama

• 20 Augustus 2009 - 17:30

Tineke En Anton:

Hoi,
    wat gaaf die video.
    Dat is toch weer ff een stuk duidelijker, sprekender dan foto's.

Peter Hans: Marloes (nicht van ons, dochter van Wil en Jos, zus en zwager van Anton) is op dit moment ook in Cambodja, in Pnom Penh.
    Ze heeft geprobeerd je op je prive 06 te bellen omdat ze graag langs wil komen.
    :-)

Zo dichtbij en wij kennen haar en jou... Maar misschien nam je niet op omdat je het nummer niet herkende??
    We zullen haar nummer naar je sms-en maar misschien kun je haar zelf ff contacten? Zou leuk zijn. Haar email is: marloes_vanbaarsen@hotmail.com

• 02 September 2009 - 07:25

Nienke:

Heee! Wat n vette verhalen allemaal! :) Grappig dat je daar zelfs de regen gaat waarderen.. ;) Fijn dat de chief er tussen kwam, straks moet Charlotte de advocaat nog naar cambodja komen.. Ik ben een beetje achter met lezen zoals jullie zien maar ik heb de komende dagen dan iets te doen ;)
    Tot zaterdag!!
    Geniet ervan!
    Kus!!!

Cambodja Project 2010

Het Cambodja project is opgezet door Stichting En Route en heeft als doel jongeren in contact te laten komen met het land, cultuur en bevolking van Cambodja. Aan het project doen meerdere jongeren mee, die verdeeld in groepjes elk een maand naar Cambodja gaan om de bevolking te helpen. Door middel van verstrekte microkredieten en de hulp van de jongeren, wordt er in het dorp Anlong Kong hard gewerkt aan het bevorderen van het welzijn van het dorp. Het project is onderverdeeld in kleinschalige projecten, waarbij werkgelegenheid creëren, sociale omstandigheden bevorderen en hygiënische voorzieningen verbeteren centraal staat. De deelnemers van de augustusgroep zullen op deze site hun ervaringen beschrijven. Wij zouden het ontzettend leuk vinden als jij jouw reactie geeft op onze activiteiten. Dit kan op ons gastenboek. Op de linkerbalk staat het vakje 'blijf op de hoogte'. Vul hier jouw e-mailadres in en je krijgt automatisch bericht wanneer wij een bericht plaatsen. Wil jij ook het Cambodja project steunen? Maak dan jouw vrijwillige bijdrage over op: Stichting En Route, Rotterdam: Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2009 **** **** = Vermeld hier eventueel de naam van de deelnemer die u steunt om zijn of haar target te halen Alvast super bedankt en bezoek vooral regelmatig www.cambodjaproject.nl en deze site om op de hoogte te blijven van onze acties. Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(www.xplore.nl).

Actief sinds 29 April 2009