Even een kort berichtje van afgelopen weekend - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu Even een kort berichtje van afgelopen weekend - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu

Even een kort berichtje van afgelopen weekend

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cambodja Project 2010

16 Augustus 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag lieve lezers,

Hier even een kort bericht van onze belevenissen afgelopen weekend.
In het volgende verslag een uitgebreide verslaglegging!

Afgelopen vrijdag zijn we op bezoek geweest bij het Cambodja Tribunaal. Wendy heeft ons een rondleiding gegeven door het complex. Ruimten voor de getuigen, de rechtbank, de zaal voor wel 500 toeschouwers (die momenteel grondig verbouwd wordt)en een blik op de detentie-unit waar momenteel 5 verdachten verblijven. Na deze rondleiding zijn we in Phnom Penh op museumjacht geweest. Quirine koos voor het Nationaal Museum met veel kunst over het ontstaan van Cambodja en Lynne, Regy en April hebben het 'Royal Palace' bezocht.
's Avonds hebben we onze eerste echte tropenbui ervaren. Phnom Penh stond onder water en iedereen zat 'vast' in diverse internetcafe's. We hebben op YouTube een filmpje gezet; http://www.youtube.com/watch?v=uxM3YFmu_tE
Uiteindelijk zaten we om 22.00 uur aan het diner en waren weer eens een keer heel laat thuis.

Zaterdagochtend om 05.45 uur kwam Peterhans met de mededeling dat iedereen precies drie kwartier had om een tas in te pakken voor 3 dagen en te douchen. Enige paniek, want niemand wist natuurlijk waar we naar toe gingen. Om half zeven kwamen de tuktuks en werden we naar Phnom Penh gereden waar we gelukkig wel even mochtenlunchen. Vervolgens naar het busstation. Daar werd het al snel duidelijk; WE GINGEN NAAR ANGKOR WAT!
In de bus zat een zeer 'Cambodjaans' uitgedoste man. Zonnebril, sjaal om zijn hoofd...bleek Sina al in de bus te zitten. Hij ging met ons mee.

Na weer een lange busreis kwamen we bij ons questhouse. Snel douchen en toen naar de markt. Wat een overvloed aan souvenirs en hebbedingetjes. We hebben ons wel vermaakt en aan het eind van de dag hebben we met z'n allen een 'FISH Voetmassage' genomen om even bij te komen.

Zondag was het zover. Peterhans kwam ons om kwart voor 5 (IN DE OCHTEND!) roepen. We vertreokken in het donker om de zonsopgang bij het tempelcomplex Angkor Wat mee te maken. Dit moet je een keer gezien hebben 'Once in a lifetime'!
Het tempelcomplex is door de UNESCO als werelderfgoed en als 1 van de negen wereldwonderen uitgeroepen. Dit hebben we ervaren. Een prachtig complex met een gigantische hoeveelheid tmpels en bouwwerken. Bijna elke steen bewerkt!
Na enkele uren hadden we zo'n 5 complexen bezocht en zijn we nog naar 'Cultural Village' geweest. Daar waren onder andere enkele toneelvoorstellingen over de cultuur en gewoonten van de Cambodjanen zoals een bruiloft, het kiezen van een verloofde en een sprookje 'De prinses en de pauw'.

Toen we 's avonds om zes uur weer terugwaren in het guesthouse hebben we even gedoucht en weer als een speer naar de stad. Al weer bijna 2 weken hier; We hebben met z'n allen een echte Cambodjaanse massage gehad van 2 uur! Heerlijk ontspannen konden we de avond in. Na een geweldig diner mochten we dan los! Peterhans en Sina zaten in de 'Lounge Bar'(als bewakers van onze tassen) en aan de overkant stonden wij in de disco! Lekker dansen met Fransen, Amerikanen, Cambodjanen etc. Dit hebben we volgehouden to 02.00 uur! De 'oudjes' sliepen nog net niet, maar we hebben ze maar met de tuktuk meegenomen naar het guesthouse.

Vanochtend was het wel even zwaar. Weer kwam Peterhans op een onmogelijk tijdstip even langs. Natuurlijk wisten we dat we er om 6 uur uit moesten, maar dit was wel erg zwaar. Maar ja; 's Avonds een vrouw, 's Ochtends een vrouw. Met volle moed een ontbijtje naar binnen gewerkt en toen weer de lange weg terug naar Phnom Penh. Dadelijk lekker eten en vroeg naar bed, want morgen gaan we weer vroeg aan het werk.

Tot zover ons korte verslagje tot en met vandaag. Vrijdag een uitgebreid verslag van onze ervaringen.

Tot dan, X X X X X X

Veel liefs,
April, Lynne, Quirine, Regy en Peterhans

Stichting En Route, Rotterdam:
Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2010
Alvast super bedankt!
Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam( http://www.stichting-enroute.nl )

• 16 Augustus 2010 - 10:37

Sylvia V RIJS:

Dag Regy en mede Golden Girls.

Boeiend om jullie verslagen te lezen,en de foto's maken het helemaal af.
    Prettig voor jullie dat het niet allen maar hard werken en zweten is maar dat er ook tijd is voor wat ontspanning.
    Nu je moter rijden leuk gaat vinden zie ik je mischien nog wel eens bij Martien achterop.
    groeten vanuit Boxtel en we wensen jullie nog een goede tijd toe,dat je plannen mogen slagen

• 16 Augustus 2010 - 16:35

Paul Van De Sande:

Regy,

Naast al dat harde werken, zie ik jullie heerlijk genieten van jullie vrije tijd. Ook las ik dat jullie een van de negen wereld wonderen hebben bezocht. Maar als je er nog een wil zien kijk dan eens naar je vader dat is er ook een.

Leuk dat jullie nu ook weer iets op de site hebben gezet, ik zit elke dag gespannen naar de site te kijken of er weer iets nieuw op staat. En ik niet alleen.
    Ik ben ook benieuwd naar de foto's die jullie allemaal gemaakt hebben. kan bijna niet wachten om ze te zien.

Zorg nog goed voor de mensen daar en vele groetjes en knuffels voor iedereen.

• 16 Augustus 2010 - 17:10

Mieke:

Wat een belevenissen!!! Geweldig. Ook weer van de prachtige fotoos genoten. Succes straks weer in het "normale" leventje met de projectklussen :)

• 16 Augustus 2010 - 17:16

Frieda:

Dag allemaal, het blijft leuk om ook nu weer jullie ervaringen te lezen en de foto's te volgen. Ik ben benieuwd wat jullie de komende twee weken nog voor elkaar krijgen....en wat een bezoekers op de site!
    Liefs Frieda

• 16 Augustus 2010 - 17:33

Simoneee:

hee 'Petter Hams' en de 'golden girls'!
    leuk om jullie verhalen te lezen (:
    de foto's zijn ook erg leuk! nog heel veel plezier! xxxxxxxxxxxx

• 16 Augustus 2010 - 19:47

Ties:

Hé Q, wat een reis! Ik denk dat menig bewoner van Along khong nog niet zoveel van zijn land heeft gezien als jullie nu. werk'ze weer de komende week, maak er wat moois van. Groeten aan de "Golden Girls". en "Petter Hams".

• 17 Augustus 2010 - 00:38

Stefano B:

Heey Dob en de rest =)

Ik lees jullie verslagen heel erg trouw en ik vind het erg leuk om alles te lezen wat jullie mee maken!

alleen reageer ik zo traag:P nog heel veel plezier daar Dob en de rest en take care
    check u later^^

• 17 Augustus 2010 - 09:33

Sanne V. En Route:

Wat een bikkels zeg!
    Ik moet het vorige verslagen nog lezen, maar zo snel even de foto's bekeken en dat zag er goed uit! Ik kan jullie de komende week weer volgen en zie uit naar een filmpje van de lady's and man in action. HIHI Hier in nederland ziet het er best somber uit. Maxime Verhagen, Rutten en kornuiten boeven doen je schamen dat we nederlanders zijn. Dus zet alles op alles daar, de kans dat we politiek gezien een achterban hebben de komende tijd is erg klein.
    Geef ze van jetje en hou onze eigen achterban bij de les van al jullie goede werk.
    Veel liefs Sanne

• 17 Augustus 2010 - 16:54

Karin En Winfried:

He Lynne,

Leuk om te lezen dat jullie het ondanks hard werken en vroeg opstaan ;-) het heel leuk hebben met elkaar. En wat een ervaringen met de lokale bevolking! We rekenen bij terugkomst op een traditioneel cambodjaans 4 gangen diner. veel succes en tot ziens.

xxx

• 18 Augustus 2010 - 15:39

Bibi:

Hee Lynne!

Klinkt allemaal super leuk! Wat tof dat je één van de negen wereldwonderen hebt gezien. Stukken beter dan de Hollandse koe.

Tot snel!

Liefs van je zussie

• 18 Augustus 2010 - 17:45

Xayide:

Heeey Q en de rest! =D
    Geweldig! Ben zo benieuwd naar de foto's =)
    Mis je wel hoor, maar zo hebben we in ieder geval nog contact met jullie! Nouja, werk ze, maak veel plezier en ik blijf trouw lezen =D

Tot snel! Groetjes aan iedereen en veel liefs van mij en de ouders (en Evil Spawn (Y))!
    Kus!

• 19 Augustus 2010 - 12:11

Hoi Regy En De Ander:

het heeft even geduurt voor ik wist hoe ik een berichtje moest sturen maar ik geniet van de fotos en de verslagen van jullie .jullie zijn grote kanjers om daar te gaan helpen.allemaal toppertjes.de groetjes en pas goed op Franneke van de boerderij

• 19 Augustus 2010 - 13:08

Niels:

hey Lynne en de rest vd crew!

Ivm met vakantie duurde het even voordat ook ik kon reaguren op jullie uitgebalanceerde verslaggeving uit het mooie en verre phnom-Penh. Zoals ik jullie adventures/verhalen en foto's bekijk zal moedertje aarde nooit meer hetzelfde zijn, petje af hoor..!

Super hoe jullie het harde werk afwisselen met de leuke activiteiten zoals Royal Palace en het National Museum. Begin bijna zelf warm te draaien om daar wellicht te gaan backpacken!.

Heel veel succes de aankomende weken en ik kijk al uit naar de verhalen en foto's.

Ps. Lynne dat leuke smetteloze cambodjaanse zieltje mag best daar blijven hoor ;), je hoeft ze niet allemaal te adopteren!! Waar ga je ze laten:)

Greetz Niels

• 19 Augustus 2010 - 16:36

Mien En Leo:

Lieve Regy en reisgenoten.Wat spannend
    wat jullie allemaal zien en meemaken.wat zal je veel te vertellen hebben als je terug bent.Geniet en beleef nog veel de tijd die je nog daar bent.
    Groetjes voor iedereen en ik volg je een beetje
    op de site. Leo en Mien.

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Wonen, werken, leren en ervaren in eenvoud!

De Stichting En Route heeft als doel jongeren in contact te laten komen met het land, cultuur en bevolking van Cambodja. Aan het project doen meerdere jongeren mee, die verdeeld in groepjes elk een maand naar Cambodja gaan om de bevolking te helpen.

Door middel van verstrekte microkredieten en de hulp van de jongeren, wordt er in het dorp Anlong Kong hard gewerkt aan het bevorderen van het welzijn van het dorp. Het project is onderverdeeld in kleinschalige projecten, waarbij werkgelegenheid creëren, sociale omstandigheden bevorderen en hygiënische voorzieningen verbeteren centraal staat. De afgelopen twee jaar zijn er in totaal 70 jongeren via stichting En Route verwelkomt in het dorp. Hierdoor is er een enorme sprong voorwaarts gemaakt in de dienstverlening door onze samenwerkingspartner in Cambodja. Absoluut een fantastische kans voor alle partijen: de jongeren krijgen de kans kennis te maken met ontwikkelingswerk en een cultuur die zo in contrast staat met wat zij thuis gewend zijn. Tegelijkertijd krijgen de inwoners de kans samen met de jongeren te leren hun gemeenschap naar een hoger plan te tillen.
In augustus 2010 zullen jongeren voor het derde jaar weer werkzaamheden gaan verrichten.

09 Januari 2011

Eerste noodhulp op gang in Anlong Khong

13 Oktober 2010

DIJKDOORBRAAK, Anlong Khong onder water
Cambodja Project 2010

Het Cambodja project is opgezet door Stichting En Route en heeft als doel jongeren in contact te laten komen met het land, cultuur en bevolking van Cambodja. Aan het project doen meerdere jongeren mee, die verdeeld in groepjes elk een maand naar Cambodja gaan om de bevolking te helpen. Door middel van verstrekte microkredieten en de hulp van de jongeren, wordt er in het dorp Anlong Kong hard gewerkt aan het bevorderen van het welzijn van het dorp. Het project is onderverdeeld in kleinschalige projecten, waarbij werkgelegenheid creëren, sociale omstandigheden bevorderen en hygiënische voorzieningen verbeteren centraal staat. De deelnemers van de augustusgroep zullen op deze site hun ervaringen beschrijven. Wij zouden het ontzettend leuk vinden als jij jouw reactie geeft op onze activiteiten. Dit kan op ons gastenboek. Op de linkerbalk staat het vakje 'blijf op de hoogte'. Vul hier jouw e-mailadres in en je krijgt automatisch bericht wanneer wij een bericht plaatsen. Wil jij ook het Cambodja project steunen? Maak dan jouw vrijwillige bijdrage over op: Stichting En Route, Rotterdam: Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2009 **** **** = Vermeld hier eventueel de naam van de deelnemer die u steunt om zijn of haar target te halen Alvast super bedankt en bezoek vooral regelmatig www.cambodjaproject.nl en deze site om op de hoogte te blijven van onze acties. Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(www.xplore.nl).

Actief sinds 29 April 2009