Laatste week, bezoek aan Angkor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu Laatste week, bezoek aan Angkor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu

Laatste week, bezoek aan Angkor

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cambodja Project 2010

22 November 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi allemaal,

Een week van hard werken en ontspanning. Vrijdag en zaterdag weer hard aan het werk in het dorp en vanaf zondag in Siem Reap om o.a. het Werelderfgoed Angkor te bezoeken. Vanavond gaan we met de nachtbus terug naar Phnom Penh. Dan is het afronden geblazen. Voorbereiden voor de ‘goodbye party’ donderdag en vrijdag is dan weer het echte afscheid.
Maar eerst nog even de belevenissen van afgelopen week.

Groetjes en veel leesplezier,

Peterhans

Vrijdag en zaterdag 18/19 november 2011

De school en het plein zijn bijna af. We zijn ontzettend hard opgeschoten. De muren zijn bewerkt met een coating om vervolgens de laatst verflaag op te brengen. Het is allemaal indrukwekkend. Het ziet er nu al geweldig uit, laat staan dadelijk met een lik verf!
Trudy en Yvonne zijn mee naar het dorp. Een bezoek aan de moeder van Reth hoort bij een bezoek. We worden natuurlijk weer hartelijk ontvangen en krijgen suikerriet aangeboden. Vervolgens even op bezoek bij de Village Chief en de plannen doorgesproken voor de Goodbye Party. Aangezien Mark, Yvonne en Trudy ook komen gaan we in ieder geval het volleybalveld ‘inwijden’ met een wedstrijd Nederland – Cambodja.
Zaterdag aan het eind van de dag naar Phnom Penh, zondag vertrekken we immers vroeg naar Siem Reap.

Zondag 20 november 2011

Deze dag stond in het teken van de busreis. We werden om half 7 opgehaald en naar het busstation gebracht. We hadden met z’n vieren, dachten we, de hele achterbank. Er kwam echter een vriendelijke Cambodjaanse man die natuurlijk de middelste (en tevens 5e) zitplaats in bezit nam. Een 7 uur durende rit. De eerste helft ging niet al te snel vanwege weggeslagen (asfalt)wegen. Nog een gevolg van de overstromingen vorig jaar. Na een korte plaspauze om 10 uur vervolgden we de rit. We waren de enige toeristen in de bus, dat heeft wel een bepaalde sfeer. De mevrouw voor ons probeerde in contact te komen en onze buurman glimlachte vriendelijk. Tot het moment dat we Talking Tom (Ipad app met kat die op allerlei zaken reageert). Dit was geweldig. Iedereen bij ons in de buurt wilde meedoen en de (slappe) lach heeft zeker een uur geduurd. We waren in ieder geval in contact!
Bij aankomst werden we al opgewacht door een vriend van Syna. Hij bracht ons naar het Guesthouse ‘Green House’. Snel de kamers ingericht om daarna de stad in te gaan. Om 16.00 uur lunch gehad, heerlijke Khmer snacks bij 'real local BBQ and Soup'. Daarna nog lekker gewandeld door Siem Reap en de all terrain Bikes opgehaald. Morgen om half 5 (ochtend) vertrekken we voor een fietstocht van 30/40 km door het tempelcomplex van Angkor. Om 5 uur moeten we bij de sunrise zijn bij Angkor Wat. Daarna de hele dag om 'tour de adventure' te volbrengen. Voor het eerste gedeelte hebben we ook alvast 10 liter water ingeslagen. Verwachte temperatuur: 35 graden!
Na ons even opgeknapt te hebben zijn we de stad weer ingegaan. Het was inmiddels 21.00 uur dus direct naar de 24-hours Market. 4 Khmers-Scarfs gehaald voor de fietstocht en daarna heerlijk gegeten in de ‘cocktailbar’. Uiteindelijk weer rond middernacht terug en snel naar bed!

Maandag 21 november 2011

Om 4 uur gaat de wekker. Even onwerkelijk, maar dan toch er uit. Ff douchen en we staan allemaal om half vijf klaar. De All Terrain Bikes staan klaar en we vertrekken voor de ‘tour de adventure’. Eerste etappe is zo’n 5 kilometer naar de entree van Angkor. Kaartjes gehaald en weer een paar kilometer door naar Angkor Wat, het grootse tempelcomplex voor de Sunrise. De kop is er af en we fietsen de etappes van tempel naar tempel. De lunch was ook een experience. We kregen een heerlijke special thee; ‘cockroach-tea’. Maar dit liep uiteindelijk ook goed af.
Na 14 uur en 36 kilometer fietsen, 13 liter water, 500 traptreden, 13 kilometer lopen, een heerlijk ontbijt en lunch zijn we ‘s avonds neergestort op het terras van ons guesthouse. Halve liters Angkor gaat er in. Even lekker douchen en voor een diner naar de Pub Street. Omstreeks 23.00 uur gingen we weer tevreden naar het huis.

Dinsdag 22 november 2011

Vandaag stond de Tuktuk om 7 uur klaar om ons naar Floating Village te rijden. Een stad op het water. Een eigen boot met z’n vieren. Een paar uur varen door de drijvende stad en het Tonle Sap meer en onderweg een krokodillenfarm bezocht. Vervolgens naar Phnom Krom, een tempel op een berg aan het meer. Weer een geweldig aantal trappen (totaal 255 treden), vele kilometers vals plat, de gewone temperatuur van 35 graden. Bovenop een geweldig uitzicht op het meer en Siem Reap. Naar beneden gelukkig een stuk gemakkelijker. Vlug naar Tuktuk voor de zoveelste fles water en op weg naar de lunch. Een typisch Khmer, ‘langs de weg’ restaurant met hangmatten, gebouwd boven het meer. Hier geen tafels en stoelen, maar een matje op de grond. Een heerlijke traditionele bouillonfondue (opgewarmd met houtskool) met fish en beef. Ook konden we even vissen. Mark en ik hadden geen geluk, daarentegen hadden Yvonne en Trudy daadwerkelijk beet. Weer hebben ze van ons gewonnen (evenals 4 op een rij, yahtzee en poolbiljart).
Na een kort ‘napje’ in de hangmat vertrokken we naar Cultural Village. Dit is een ‘museum’ waar de cultuur, gebruiken en het ontstaan van Cambodja centraal staat. Er is een ‘Madurodam’ met alle bezienswaardigheden in Cambodja, een diversiteit aan huizen op palen, drijvend en gewoon steen maar ook diverse optredens waar acteurs de tradities en gebruiken opvoeren. Hiervoor worden ook ‘vrijwilligers’ uit het publiek aangewezen. Trudy had de eer om met een Chinees het ouderpaar te vormen bij een traditionele bruiloftsceremonie (kon ze alvast oefenen voor de bruiloft van Syna). Mark was in een ander optreden uitverkoren om ter huwelijk gevraagd te worden door een prachtige Cambodjaanse. Weer veel lol gehad. Bekijk ook het filmpje van de 'traditional wedding' op; http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=NTjA0bx4nJ4

Rond 7 uur weer teruggekeerd bij het Guesthouse. Vanavond lekker hier eten, douchen en tassen inpakken. Om 23.00 uur worden we opgehaald om met de Night/slaapbus te vertrekken naar Phnom Penh. Effectieve manier van reizen. Morgen (23-11) komen we dan rond 07.00 uur aan in Phnom Penh.

Dit waren een paar geweldige dagen met geweldige mensen. Ondanks het feit dat ik Mark, Yvonne en Trudy pas een weekje ken, is het leuk dat we elkaar zo zijn tegengekomen in Takeo en het goed met elkaar kunnen vinden. Allemaal niet vies van wat uitdaging. Maakt het daadwerkelijk een adventure.

Maar morgenochtend weer aan de slag in het dorp. Afronden en de laatste voorbereidingen voor het definitieve afscheid. Heb het afscheidskado al gekocht…. In de volgende weblog zal ik met jullie delen hoe dit allemaal is gegaan.
Aanstaande vrijdag vlieg ik weer terug om Zaterdagochtend om 06.20 uur te landen op Schiphol.

Tot de volgende weblog,
Peterhans

Stichting En Route, Rotterdam:
Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2011
Alvast super bedankt!

Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam( http://www.stichting-enroute.nl )

Filmpjes: http://www.youtube.com/user/Projectcambodja2?feature=mhsn

Voor het Cambodjaproject 2012 werkt En Route samen met Stichting Commundo www.commundo.nl en de Stichting Hopefull Children's Center Cambodja www.hopchicen.org

• 22 November 2011 - 16:05

Jolanda Bloemberg:

Hallo Peterhans,

Wat een prachtige beschrijving weer van jullie avonturen.
    Yvonne is niet meer zo snel met haar verhalen.
    Ben best wel een beetje jaloers op jullie.
    Had er graag bij willen zijn.
    Doe iedereen de groeten van me daar.

jolanda

• 22 November 2011 - 16:13

Yolande (Commundo):

wow wat een prachtige foto's en heerlijke verhalen. Ik zie het voor me. Dat is leven! Goeie laatste dagen en lekkere vlucht. en bij terugkomst in december hopelijk nieuws.

• 23 November 2011 - 06:23

Eva:

Mooie verhalen weer! Echt leuk dat jullie met z'n allen naar goodbye party gaan. Je bent alleen ons mooie karaoke Adventure vergeten ;)

• 23 November 2011 - 11:50

Glenn:

Hallo Peterhans
    Mooie belevenissen weer.
    jij komt nog eens ergens!
    Zo'n floating village, lijkt me mooi om gezien te hebben.
    En sportief op de bike en dan ook nog kakkerlakkenthee. ;-)
    Helemaal goed
    Jouw missie is weer geslaagd.
    Het was plezierig om jouw verhalen te lezen.
    Goede laatste dagen nog en goede vlucht terug naar Holland.
    Groet
    Glenn

• 24 November 2011 - 20:57

Kitty:

Hoi Peterhans,

Ik heb genoten van al je reisverhalen. Je hebt wederom bergen werk verzet en daarnaast nog tijd gehad voor een verzetje. Prachtige foto's bij het laatste verslag.
    Als je volgend jaar weer gaat, zorg dan voor een andere outfit. Met deze geruite broek en sjaal zie ik al voor het 3e jaar op de foto's!!!!!!
    Veel plezier op je laatste avond en een goede vlucht naar huis. Kleed je warm aan, het is hier KOUD.

Cambodja Project 2010

Het Cambodja project is opgezet door Stichting En Route en heeft als doel jongeren in contact te laten komen met het land, cultuur en bevolking van Cambodja. Aan het project doen meerdere jongeren mee, die verdeeld in groepjes elk een maand naar Cambodja gaan om de bevolking te helpen. Door middel van verstrekte microkredieten en de hulp van de jongeren, wordt er in het dorp Anlong Kong hard gewerkt aan het bevorderen van het welzijn van het dorp. Het project is onderverdeeld in kleinschalige projecten, waarbij werkgelegenheid creëren, sociale omstandigheden bevorderen en hygiënische voorzieningen verbeteren centraal staat. De deelnemers van de augustusgroep zullen op deze site hun ervaringen beschrijven. Wij zouden het ontzettend leuk vinden als jij jouw reactie geeft op onze activiteiten. Dit kan op ons gastenboek. Op de linkerbalk staat het vakje 'blijf op de hoogte'. Vul hier jouw e-mailadres in en je krijgt automatisch bericht wanneer wij een bericht plaatsen. Wil jij ook het Cambodja project steunen? Maak dan jouw vrijwillige bijdrage over op: Stichting En Route, Rotterdam: Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2009 **** **** = Vermeld hier eventueel de naam van de deelnemer die u steunt om zijn of haar target te halen Alvast super bedankt en bezoek vooral regelmatig www.cambodjaproject.nl en deze site om op de hoogte te blijven van onze acties. Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(www.xplore.nl).

Actief sinds 29 April 2009