Afscheid in Anlong Khong - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu Afscheid in Anlong Khong - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu

Afscheid in Anlong Khong

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cambodja Project 2010

25 November 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi allemaal,

Het zit er op. Dit is dan alweer het laatste verslag van Cambodja 2011.

Gisteren de laatste dag in het dorp gehad. Er is ontzettend hard gewerkt de afgelopen weken, in het fotoboek de resultaten! Vergelijk ook maar even met de foto’s bij het eerste verslag.
Wat hebben we de afgelopen weken o.a. gedaan;
- School schoongemaakt
- Al het houtwerk geschuurd
- Hout in grondverf gezet
- Gehele school van nieuwe verflaag voorzien
- Op benedenverdieping 3 lokalen en opslagruimte gecreëerd
- Alle muren gemetseld
- Gehele buitenkant van de school en toiletgebouwen geplamuurd
- Muren bewerkt met beschermende coating
- Alle muren geverfd
- Betonpad aangelegd naar de toiletten
- Speelplaats van beton gestort in schaduwzijde van de school
- 10 (fruitbomen) gepland en voorzien van bescherming
- Volleybalveld geëgaliseerd
- Palen, net en lijnen bevestigd
- Verlichting aangelegd in alle lokalen
- Buitenverlichting gecreëerd op schoolplein en bij toiletgebouwen
- Standbeelden gerenoveerd

Dit alles hebben we in vier weken voor elkaar kunnen krijgen. Natuurlijk speciale dank aan Mr. Ra en zijn Workers die zich met name bezig hebben gehouden met de realisatie van de projecten.

Gisteren, 24 november 2011, was dan het definitieve afscheid van het dorp. Het dorpsbestuur had hiervoor een ceremonie geregeld in de tempel. Als afscheidskado had ik een Boeddha-beeld gekozen. De tempel is een centrale plek in het dorp waar de inwoners samen komen. Het schenken van deze Boeddha is namens alle vrijwilligers die zich in de afgelopen vier jaar hebben ingezet om de levensstandaard in Anlong Khong te verbeteren. Met dit geschenk wensen wij alle inwoners van Anlong Khong al het goeds voor de toekomst.
De ceremonie begon met een processie van de school naar de Tempel. Samen met de Village Chief voorop en de rest van de genodigden volgden. In de tempel werden we ontvangen door 2 monniken. De Boeddha werd centraal voor de monniken neergezet. Ik werd uitgenodigd om vooraan te zitten en de zegeningen voor alle vrijwilligers van En Route in ontvangst te nemen. Het geknield zitten is niet de meest gemakkelijk houding, maar voor een paar minuten zou dit wel lukken….. De monniken begonnen met de plechtigheid waar ik de zegeningen in ontvangst nam. Gedurende een ruim half uur (leek wel uren) werd ik besprenkeld met gebeden, water en orchideen. Vervolgens werd er thee geschonken en was er even de gelegenheid om uit de krampen te komen. Wij zijn echt niet gebouwd om zolang in deze bijzondere houding te zitten.

Na de thee weer terug naar de school. Hier een speech van de Village Chief. Hij bedankte alle vrijwilligers, donateurs en sponsoren van de afgelopen vier jaar. Hij is erg trots op het feit dat het welzijn in zijn dorp daadwerkelijk is verbeterd. Door onder andere de school, de waterkanalen en het vuilnisproject (en zoveel meer, maar hij vertelde dat hij dan een uur bezig zou zijn) zijn de omstandigheden voor kinderen verbeterd door het feit dat ze naar school kunnen en zijn de hygiënische omstandigheden sterk verbeterd door het versneld weg kunnen krijgen van overtollig water.
Ik heb de Village Chief en zijn mederkers, de ‘workers’ en inwoners van Anlong Khong, namens alle En Route deelnemers en begeleiders, bedankt voor de gastvrijheid in de afgelopen vier jaar en dat wij erg blij zijn dat wij onze bijdrage hebben kunnen leveren aan het welzijn en de (hygiënische) omstandigheden in het dorp. Ik heb de hoop uitgesproken dat zij nu zelf ook initiatieven ontplooien om hetgeen wat is opgezet ook voort te zetten.
Het laatste project waar wij nog een bijdrage aan zullen leveren zijn de werkzaamheden aan de waterkanalen. Dit gaat plaats vinden in januari/februari 2012.

Na vele wederzijdse ‘Aw-Kun’s’ (bedankjes) was het tijd om het volleybalveld formeel in gebruik te nemen. Een volleybalwedstrijd Netherlands – Cambodia. Een spannende strijd die in de 3e set uiteindelijk gewonnen werd door het team van Cambodia (15-13).

Vervolgens vertrokken we naar huis waar we met de ‘Workers’ en de familie nog een leuke avond gevierd hebben. Verhalen terughalend over de afgelopen vier jaar.

Enkele anekdotes;
Phally: Hello Marlies, I’ll miss you very much. I hope to see you sometime again.
Rothana: Hello Regy, I have a emailadress and I send you a email. I like to write with you.
Chiva; special Greeting to Willem and succes in French Guinea
Kosel: Many Greetings and kisses to Julia. I’m still miss you
Lisa; I will greet Rachel, Regy, Lynne, April and Quirine. I’m now study at the High School. When I’m ready I’ll go to University for a Lawyer.

Rith had, samen met zijn moeder, een brief geschreven;

Dear En Route Volunteers,

I miss en think about you guy from the bottom of my heart. I’m here in Cambodia. It’s going fine with the family. How about you? Now I’m not working with En Route anymore, but I have a new job as ‘sugarcanjuice’seller. Anyway, I love my Job. I hope everybody still like me and miss me to. I’m still a good friend of you guy forever.
I call the radiostation for a couple of time and i send some song for you. I hope you can hear (RADIO FM). And one more time again I would love to send this letter with Peterhans to you, all volunteers of En Route. I’m very happy to see you coming back. When you visiting Cambodia, come to Anlong Khong and visit us. Also to Dineke. She came back in Cambodia but I’m very unhappy because at that time I didn’t had many time for her. So Dineke, how is it with you and your family?
I hop all off you can come in Cambodia some time.
At the end I and my mother, wife and children would love to wish the healthy, strengh and happiness to all the volunteers especcialy Peterhans and his family.

With special thanks and love from my mother who loved you all,

Hang Rith, one of the First Carbidgemen Anlong Khong

De avond ging nog door tot in de kleine uurtjes en het afscheid was wederom erg emotioneel. Met de ‘workers’ is wel een speciale band ontstaan en zij hebben altijd genoten van de aanwezigheid van de Nederlandse groepen. Van de Chief had ik begrepen dat zij erg enthousiast waren als bekend werd dat er weer groepen kwamen. Maar ja, dit was definitief. De mannen hadden het er moeilijk mee en namens hen allen moet ik dan ook alle deelnemers nogmaals bedanken. Het waren fijne tijden!

Deze avond stond ook een beetje in het teken van het huwelijk van Syna en Nery. Ik heb hem de kado’s gegeven die velen van jullie vanuit Nederland hadden geregeld.
Namens het (gelukkige) stel;
“Thank you for the presents. We are very proud that you alle think of us. We want to come to the Netherlands with our Honeymoon. Maybe we can met you.
Special thanks and we wish you all happines

With special love,
Syna and Nery”

Het zit er op. Ik zit nu nog op terras van de Blue Dolphin dit verslag te schrijven. Morgen ben ik, op het moment dat ik dit schrijf, alweer thuis.
We gaan een spannende maand tegemoet; zullen we in aanmerking komen voor de subsidie van de EU voor 2012……. Zodra dit bekend is zal ik dat via deze site aan jullie allen melden! Duimen maar.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de inzet, steun en bijdragen aan het En Route Cambodjaproject 2008 – 2011. Het is werkelijk een succes geworden. In de loop van de komende weken zal er een foto overzicht komen van de opbouw van onze projecten. Een specialedank voor Heida Raven, Stichting Actieve Hulp Cambodja (AHC), en Pat Syna, projectmanager AHC . Zij hebben het voor ons mogelijk gemaakt om deze zin- en betekenisvolle projecten uit te voeren met de Nederlandse jongeren. Aw-Kun.

Groet
Peterhans

Stichting En Route, Rotterdam:
Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2011
Alvast super bedankt!

Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam( http://www.stichting-enroute.nl )
Filmpjes: http://www.youtube.com/user/Projectcambodja2?feature=mhsn

Voor het Cambodjaproject 2012 werkt En Route samen met Stichting Commundo www.commundo.nl en de Stichting Hopefull Children's Center Cambodja www.hopchicen.org

• 25 November 2011 - 16:02

Yolande (Commundo):

kippenvel you are realy blessed. Petje af en hele goeie reis

• 27 November 2011 - 16:32

Heleen:

Peterhans dit gaat heel erg stom klinken maar.....fijn dat je met onze mark en die andere twee..(joke meiden)een verslag aan ons gestuurd hebt , kijk alles weten maakt niet gelukkig ......maar ja,helemaal niets horen pfffff maar het is weer goed hoor! groeten heleen moeder van...

• 27 November 2011 - 23:56

Trudy & Yvonne:

PH, mooi verhaal weer hoor! Alle bedankjes hebben jullie zeker verdiend, want het werk wat geleverd is ziet er goed uit! Succes met werken vandaag hihihi. Liefs van ons

• 28 November 2011 - 11:57

Sanne:

Geweldig. Wat een afsluiting!!!
    Peter Hans jij ook waanzinnig bedankt voor je vrijwillige inzet aan het Cambodja project namens St. En Route. De zorg en liefde die jij er insteekt is super. We gaan zeker duimen en kaarsen branden voor Cambodja 2012.

• 30 November 2011 - 13:08

Quirine:

Heel vreemd dat het nu allemaal over is. Het is super goed om te lezen hoeveel we met z'n allen, maar vooral PetterHams, hebben kunnen doen voor het dorp. Hoop het nog een keer te kunnen zien!
    We love Cambodia! =]

Cambodja Project 2010

Het Cambodja project is opgezet door Stichting En Route en heeft als doel jongeren in contact te laten komen met het land, cultuur en bevolking van Cambodja. Aan het project doen meerdere jongeren mee, die verdeeld in groepjes elk een maand naar Cambodja gaan om de bevolking te helpen. Door middel van verstrekte microkredieten en de hulp van de jongeren, wordt er in het dorp Anlong Kong hard gewerkt aan het bevorderen van het welzijn van het dorp. Het project is onderverdeeld in kleinschalige projecten, waarbij werkgelegenheid creëren, sociale omstandigheden bevorderen en hygiënische voorzieningen verbeteren centraal staat. De deelnemers van de augustusgroep zullen op deze site hun ervaringen beschrijven. Wij zouden het ontzettend leuk vinden als jij jouw reactie geeft op onze activiteiten. Dit kan op ons gastenboek. Op de linkerbalk staat het vakje 'blijf op de hoogte'. Vul hier jouw e-mailadres in en je krijgt automatisch bericht wanneer wij een bericht plaatsen. Wil jij ook het Cambodja project steunen? Maak dan jouw vrijwillige bijdrage over op: Stichting En Route, Rotterdam: Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2009 **** **** = Vermeld hier eventueel de naam van de deelnemer die u steunt om zijn of haar target te halen Alvast super bedankt en bezoek vooral regelmatig www.cambodjaproject.nl en deze site om op de hoogte te blijven van onze acties. Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(www.xplore.nl).

Actief sinds 29 April 2009