Aan de slag in Anlong Khong - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu Aan de slag in Anlong Khong - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu

Aan de slag in Anlong Khong

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cambodja Project 2010

30 Oktober 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

De eerste dagen zitten er op. Ben al redelijk geacclimatiseerd en gewend aan de 30 – 35 graden en zit al in tijdsritme van de lokale bevolking (06.00 uur ontbijt!!!!).

Het ontvangst in het dorp was geweldig. De dorpsraad zat al te wachten en we hebben, onder het genot van liters groene thee, het gehad over de gevolgen van de grote overstroming van oktober 2010 en de afronding van ons project. De overstroming had veel impact op het dorp, maar het vervolg heeft wel een positieve impuls gegeven. De dijken zijn gerepareerd met een mix van zand/steen/cement en zijn veel steviger geworden. De vele regen in de afgelopen maanden heeft de nieuwe dijk niet aangetast. Verder is er afgelopen jaar een waterleiding- en elektriciteitsnet aangelegd. De bewoners, maar ook de school, is nu niet meer afhankelijk van het regenwater en de accu’s. Dit is een hele verbetering. Met name de aansluiting op het waterleidingnet levert een bijdrage aan de hygiënische omstandigheden.

In ieder geval hebben de gebouwde kanalen hun werk goed gedaan. Het is een gegeven hier dat in de regentijd het dorp onder water komt. Het is van belang dat het water dan zo snel mogelijk uit het dorp gepompt wordt. De kanalen leiden het water naar het eind van het dorp waar het over de dijk gepompt wordt.
Dat brengt ons tevens op de afronding van ons project. Het laatste gedeelte van de kanalen, voornamelijk in het centrum, worden nog afgemaakt en het lokale wegennet moet worden opgehoogd. Nu staat er in het centrum van het dorp nog onder water (ongeveer 20 cm). Met het ophogen van de wegen kunnen de bewoners in ieder geval met droge voeten naar hun huis en zullen de kanalen het overtollig water opvangen en naar de pomp leiden. Dit gaat na het regenseizoen in januari/februari 2012 moeten gebeuren. We zijn samen met Actieve Hulp Cambodja en Syna bezig de offertes op te vragen en het definitieve projectplan te schrijven. Dit moet de daadwerkelijke afronding worden van de inzet van (vrijwilligers) En Route.

Vooralsnog gaan we bezig met de laatste werkzaamheden aan de school en het schoolplein. De school is het eerste gebouw wat je tegenkomt in het dorp en moet er goed uit zien. Het aantal lokalen wordt uitgebreid naar 5, de buitenkant moet nog afgeschilderd worden, nu kan er verlichting worden aangesloten en het schoolplein wordt voorzien van (fruit)bomen. Dan nog de ‘finishing touch’, een betonpad naar de toiletten, het plaatsen van schoolborden en het afvlakken van de grond voor een volleybalveld voor de jongeren.

Zaterdag zijn we de hele dag op pad geweest met Carola van de Stichting Hopefull Children's Center Cambodia. We hebben Carola laten zien wat we de afgelopen jaren in Anlong Khong hebben gedaan. We zijn tot de conclusie gekomen dat we nog veel van elkaar kunnen leren om vrijwilligers nog efficiënter in te zetten, de hulp effectief toe te passen en om (de bewoners van) het dorp nog meer eigen verantwoordelijkheid te geven als het gaat om het verbeteren van hun welzijn! Al met al een inspirerende dag. Als de subsidieaanvraag van de Stichting Commundo doorgaat (we horen het in december) gaan we vanaf 2012 aan het werk in dorp Takeo, ongeveer 80 km. van Phnom Penh, waar Carola zowel een school als een weeshuis runt. We hebben zoveel ideeën voor de komende jaren, dat we toch dat unieke ‘lot’ nodig hebben! We zijn weer terug bij kleinschalig en doelmatig.

Wat leuk is om te horen dat er al diverse oud deelnemers van het Cambodjaproject weer terug zijn geweest naar Anlong Khong. Ik hoorde van de dorpsbewoners dat ze dat als heel leuk ervaren. Waar de deelnemers wel tegen aan liepen dat sommige inspanningen niet meer zichtbaar zijn, en dat is goed voor te stellen. Niet alles is naar wens gelopen. In het eerste jaar (2008) zijn we met 3 groepen enthousiast begonnen met het graven van kanalen. Vele meters bloed, zweet en tranen en toen nog niet zoveel hulp van de bewoners. Echter, op dat moment was er wel een mooi resultaat te zien. Wat we nog niet wisten is dat vervolgens in het regenseizoen alle geulen weer vol liepen met modder. Concreet; het kanaal was weg. Daar hebben we wel van geleerd! De kanalen die vanaf 2009 zijn gegraven, toen wel met hulp van de bewoners, hebben we ‘gebouwd’. Betonnen vloeren, stenen wanden en om de 5 meter een stut om instorten te voorkomen. Dit heeft wel resultaat. De kanalen zijn er nog steeds en functioneren.

Ik hoop dat er in de toekomst aandacht blijft voor ‘ons’ dorp waar we allemaal een steentje hebben bijgedragen om het welzijn (veiligheid en hygiëne) te verbeteren. De dorpsraad, maar ook het provinciaal bestuur, zijn er van overtuigd dat het beter gaat in het dorp en dat we hierom ook een pluim verdienen. De Chief heeft hierdoor ook meer invloed gekregen, en dat is voor hem (en het dorp) van belang om te overleven.

Vandaag zijn we met een stel bewoners in Phnom Penh om inkopen te doen. Ze gaan eerst met de boodschappenlijst (van mondkapjes tot kozijnen van een deur)3 winkels langs voor offertes en vanmiddag komen ze terug met de prijsopgaven. Vervolgens gaan we shoppen.
Ik ga zelf ondertussen even langs de voormalige Koning van Cambodja, Norodom Sihanouk. Zijn verjaardag wordt vandaag gevierd en langs de hele kade bij de Mekong, tegenover het koninklijk paleis, is het een feest. Ff genieten dus!

Wil je ook eens zien hoe het dorp er uit ziet, kopieer deze link even
;

Linksboven is de entree tot het dorp en in de hoek zie je de schoolgebouwen.

Tot de volgende weblog maar weer,

Groetjes
Peterhans

Wil je meedoen aan het kado voor het huwelijk van Syna;
Stort jouw bijdrage op Raborekening 12.75.13.256 t.n.v. P. Koperberg en vermeld ‘HUWELIJK SYNA’. Stuur mij ook even een mail met een foto van jou naar p.koperberg @ gmail.com als je meedoet.

Stichting En Route, Rotterdam:
Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2011
Alvast super bedankt!

Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam( http://www.stichting-enroute.nl )

Voor het Cambodjaproject 2012 werkt En Route samen met Stichting Commundo www.commundo.nl
en de Stichting Hopefull Children's Center Cambodja www.hopchicen.org

• 31 Oktober 2011 - 08:33

Yola:

He PH wat geweldig om jouw uitgebreide en goed gedocumenteerde verslag te lezen (amazing dat google maps). Ik kan me heel goed inleven in wat je meemaakt en dat is heel mooi. Geniet van alles en steek wat wierookjes op voor onze aanvraag. Liefs

Cambodja Project 2010

Het Cambodja project is opgezet door Stichting En Route en heeft als doel jongeren in contact te laten komen met het land, cultuur en bevolking van Cambodja. Aan het project doen meerdere jongeren mee, die verdeeld in groepjes elk een maand naar Cambodja gaan om de bevolking te helpen. Door middel van verstrekte microkredieten en de hulp van de jongeren, wordt er in het dorp Anlong Kong hard gewerkt aan het bevorderen van het welzijn van het dorp. Het project is onderverdeeld in kleinschalige projecten, waarbij werkgelegenheid creëren, sociale omstandigheden bevorderen en hygiënische voorzieningen verbeteren centraal staat. De deelnemers van de augustusgroep zullen op deze site hun ervaringen beschrijven. Wij zouden het ontzettend leuk vinden als jij jouw reactie geeft op onze activiteiten. Dit kan op ons gastenboek. Op de linkerbalk staat het vakje 'blijf op de hoogte'. Vul hier jouw e-mailadres in en je krijgt automatisch bericht wanneer wij een bericht plaatsen. Wil jij ook het Cambodja project steunen? Maak dan jouw vrijwillige bijdrage over op: Stichting En Route, Rotterdam: Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2009 **** **** = Vermeld hier eventueel de naam van de deelnemer die u steunt om zijn of haar target te halen Alvast super bedankt en bezoek vooral regelmatig www.cambodjaproject.nl en deze site om op de hoogte te blijven van onze acties. Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(www.xplore.nl).

Actief sinds 29 April 2009