Eerste week zit er bijna op - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu Eerste week zit er bijna op - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cambodja Project 2010 Stichting En Route - WaarBenJij.nu

Eerste week zit er bijna op

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cambodja Project 2010

02 November 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi allemaal,

Allereerst bedankt voor de leuke mails en reacties op de site. Als ik dan weer even in de ‘Corner 33’ zit af te koelen en ik open mijn mail dan is het verrassend hoeveel reacties ik dan weer krijg. Het eerste uur ben ik alleen al bezig om de mails te beantwoorden en om vervolgens de site te openen. Na zondag weer 521 keer bekeken! Hier het verslag van de afgelopen dagen.

Veel leesplezier!

Maandag 31 oktober 2011

Vandaag begonnen met het schoonmaken van de school. Om 7 uur stonden er 10 dorpsbewoners klaar om hier aan te beginnen. Eerst alle stof en vuiligheid er af om vervolgens alles in een sopje te zetten. Syna is met Mr. Ra (de leraar Engels en voorman in de bouwwerkzaamheden) naar Phnom Penh om de laatste offertes voor deuren en ramen op te vragen.
De school is een belangrijk middelpunt in het dorp. Niet alleen de kinderen komen hier samen, ook de ouders en jongeren komen hier, na het werk, samen. Niet alleen voor de Engelse les, maar ook om samen te sporten. We hebben het idee om als definitief afscheidscadeau op het schoolplein een volleybalveld te creëren, zodat vooral de jongeren een schone en veilige plek hebben om samen te spelen.

Een van de docenten Engels is Rothana.
Hier zijn verhaal;

"Hello everyone! My name is Rothana, an English teacher. I really miss you so much. I never forget all of you. I hope that we will meet each other sometimet again. You know I always dream about you when we worked together in Cambodia and we have a party, that was great. I want that situation to happen again. Addidtion I know that you are stopped here in this village and started maybe a new project next year in a other village.
I would like to say thanks to all of you guys that help my village and support everything. Specailly all you guy support my school. I remembered that we kisssed each other during that time, so I never forgot, we did something in my village. I wish you good health every time."

With love and many greets,
Rothana.

Dinsdag 1 november 2011

Om 7 uur weer aan de slag. De school ‘blinkt’ na de grondige schoonmaakbeurt van gisteren. De verf is gearriveerd. Bij het openen van het eerste blik; een lichtere kleur. Syna dacht toch dat het deze kleur was en ging uit van zijn scherpe blik…. Gelukkig stonden er nog blikken van vorig jaar en hem gewezen op het kleurnummer op het blik. Gelijk gebeld met de leverancier en hij komt de blikken omruilen. We starten wel met 1 blik lichte verf voor het lokaal. Dat kan prima als grondlaag. Met 7 man aan de slag om de eerste laag er op te brengen. De vier anderen beginnen met het afvlakken van het volleybalveld. Om 11 uur zit de eerste laag er bijna op.

De werkdagen zijn van 07.00 – 11.00 en van 13.00 – 17.00. Tussen de middag lunchen en een korte rustperiode. Het is dan ook te heet om hier buiten te staan.

De coördinerend voorman is Mister Ra. Hij doet dit al jaren voor ons en heeft voldoende ervaring om de (bouw) projecten te begeleiden. Mr. Ra heeft zichzelf de Engelse taal aangeleerd middels de taalboeken die we de afgelopen jaren aan de werkers hebben gegeven. Hij spreekt dit zo goed dat hij tevens leraar is geworden in de school van de Actieve Hulp Cambodja. Ontzettend leuk om te zien hoe iemand kan groeien.

"Hello everyone, this is Mr. Ra.
I am very happy to know you guys who came to help my village with lot of the projects and the school for kids. I represence to all the people in my village, we all would like to say thank you from the inside of our heart. And I know that since you all came here and I also had a better life with your help to give me a job opportunity as a constructing worker up to now I am also a teacher of English. I am very proud of myself that I can work as a staff of En Route and the Active Help Cambodia. I tell myself I will do my best to keep doing a good work to develop my community. I always remember all of you in my heart and i miss you so much. And at the end one more time again I say thank you, that you live at the other side of the earth, but you came to help us here with a good heart. So I wish you all with a happiness life with a very beautiful family."

Greetings and love from Mr. Ra

Vandaag ben ik ook bij Reth geweest, een van de eerste vuilnismannen in het dorp. Hij heeft nu zijn eigen werk gecreëerd. Aan zijn brommer, die hij middels een microkrediet van ons heeft gekocht, heeft hij nu een sap-pers bevestigd. Hiermee gaat hij, samen met zijn vrouw, naar Phnom Penh om de stammen (lijkt op een soort bamboe) uit te persen zodat er sap uit komt. Ook verkoopt hij kleine stukjes, dit noemen ze hier ‘sugar-sweet-candy’s’. Dit verkoopt hij bij fabrieken aan de arbeiders. Het sap is heel zoet en schijnt veel energie te geven, een soort ‘biologische sportdrank’. De opbrengsten zijn voor hem en zijn gezin prima. Gemiddeld houdt hij dagelijks tussen de 5 en 10 dollar over. Voor het leven hier een modaal inkomen.

Het heeft de afgelopen dagen niet geregend. Het is dus weer heet. Een voordeel is dat het water uit het dorp is. Een paar dagen zon en natuurlijk de pomp die onafgebroken water over de dijk pompt, een lekker resultaat.
Met het schilderen gaat het snel, het lokaal is af en een groot gedeelte van het veld is afgevlakt. We beginnen morgen met het schilderen van de buitenkant, gaan het veld verder afvlakken en beginnen met het graven van de gaten voor de boomgaard. Nu gaat iedereen naar huis om de verf van zich af te schrobben. Gelukkig hadden we nu wel kranten op de vloer, anders had deze ook weer met een staalborstel schoongemaakt moeten worden.

Woensdag 2 november 2011

Vanochtend aan het werk geweest om vervolgens naar Phnom Penh te vertrekken. De stenen, cement, zand e.d. aanschaffen, deze weblog met foto’s plaatsen en een korte ‘skype-conferentie’ met het werk. Heerlijk die techniek. Alles loopt op rolletjes.

Vanochtend met Syna en Mr. Ra weer gaan shoppen. Hout, spijkers, stenen, cement, zand en van alles om de komende dagen lekker aan het werk te blijven. Mr. Ra houdt het toezicht en Syna en ik gaan twee dagen naar Carola in Takeo om haar dorp te bezichtigen.

Maar eerst heb ik morgenochtend een afspraak met de directeur van de ‘Prison Fellowship Cambodia’. Een organisatie die zich hier in Cambodja bezig houdt met opvang en nazorg van gedetineerden die uit detentie komen. Het is een zusterorganisatie van de Nederlandse organisatie ´Gevangenenzorg Nederland´. Beiden zijn aangesloten bij de ´Prison Fellowship International´, een organisatie waar ruim 100 ´Prison Fellowship organisaties´ uit de gehele wereld zijn aangesloten. Ben erg benieuwd hoe deze vrijwilligersorganisatie het hier doet in Cambodja. Verder zullen we in de loop van de komende weken ook de gevangenis in Phnom Penh bezoeken. Hierover later meer.

Ik ga zo weer met de brommer terug naar huis. De verzorging is overigens prima. ´s Ochtends ontbijt (baguette met omelet, (zelf meegenomen) cappuccino, groene thee en veel fruit), voor de lunch brood en (veel) water mee en ’s avonds rijst met verschillende groenten, vlees en fruit als toetje. Ik voel echt te gast, mag niets doen als ik ‘thuis’ kom. Gisteravond kwam de getrouwde dochter met haar man langs. Er werd een speciale maaltijd bereidt (met vlees van een ‘jungle-pig’ die zoonlief had gevangen) en er was Spaanse wijn. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat wij dit drinken zonder ijsblokjes…….. kwam niet helemaal over, maar was een lekkere en verfrissende verandering!

Groetjes en tot de volgende keer,
Peterhans

Wil je meedoen aan het kado voor het huwelijk van Syna;
Stort jouw bijdrage op Raborekening 12.75.13.256 t.n.v. P. Koperberg en vermeld ‘HUWELIJK SYNA’. Stuur mij ook even een mail met een foto van jou naar p.koperberg @ gmail.com als je meedoet.

Stichting En Route, Rotterdam:
Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2011
Alvast super bedankt!

Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam( http://www.stichting-enroute.nl )

Voor het Cambodjaproject 2012 werkt En Route samen met Stichting Commundo www.commundo.nl en de Stichting Hopefull Children's Center Cambodja www.hopchicen.org

• 02 November 2011 - 08:46

Lisa:

Super leuk om soms toch even je verhalen te lezen! Veel plezier verder.

• 02 November 2011 - 09:18

Regy:

Haha! wat een leuk stukje weer! vooral in combinatie met de foto's waaruit blijkt dat die verf inderdaad niet echt in de buurt kwam van de originele gele verf, echt iets voor Syna. Die stukjes van Rotana en Ra zijn heel leuk om te lezen. Al weet ik niet waar Rotana precies naar doelt in het stukje 'I remembered that we kisssed each other during that time, so I never forgot, we did something in my village' hahaha! maar het zal vast veel indruk op hem hebben gemaakt! Doe ze beide maar de groetjes van mij!

• 02 November 2011 - 13:19

Marleen:

Hey Peterhans, weer lekker bezig daar! Erg leuk om te lezen, had vorige keer geen berichtje achtergelaten maar ik lees alles graag! en superleuk om weer allemaal foto's van het dorp te zien. Succes daar met al het kluswerk! Is het niet gek zo zonder groep? ;) gelukkig heb je veel bewoners die meehelpen, mooi is dat zeg. Wij begonnen zo anders en wat een succes dan nu 3 jaar later. Goed om te horen bv hoe het nu met Reth gaat! Ik ben toevallig bezig met een fotoalbum van Cambodja (ja eindelijk:p). Ik zal nog even een bijdrage overmaken trouwens! Succes daar en veel plezier natuurlijk ook!

• 02 November 2011 - 15:56

Anton:

Hoi Peterhans,

Weer enorm goed bezig. Je vaart zit er volgens mij flink in. Alweer enorm veel gedaan zo in die eerste week. Neem je af en toe ook nog wel eens rust voor jezelf. Genieten van dit mooi waardevolle bestaan in Cambodja.

Groet,
    Vanuit een zonnig Nederland (eindelijk de zomer is begonnen).
    Anton.

• 03 November 2011 - 13:26

Q:

Wauw, het is echt geweldig om weer zulk levendig nieuws te horen vanuit het dorp. Dat Ra dus ook echt docent is geworden! Wat leuk! Ben het eens met Regy over Rothana waar doelt hij op? misschien dat liedje? 'i saahaaw youuuuu kissing in the raaaaain' haha.
    Doe de groeten aan iedereen, heel veel plezier en ontzettend veel succes met het project!

• 06 November 2011 - 14:41

Bionda:

Geweldig om te lezen hoe het daar verder gaat waar je ooit een heel bijzondere tijd hebt gehad. Ik zal het nooit vergeten dat ik daar was en wat een leuke ervaring we hadden. Je kan zeggen dat de mensen daar bijzonder aardig zijn en dat ik ze bewonder! Dus van 'onze' kant kan je ze ook vertellen dat we nog vaak aan de dorpbewoners denken! Vooral die lieve kinderen die nu vast al groter zijn geworden (Tsjien, Lisa, een meisje dat al goed Engelse en Franse taal leerde, het kindje van Reth, babytje Nuna, namen vergeet je toch wel gauw!)
    Groetjes,
    Bionda

• 07 November 2011 - 16:19

Doreen:

Ha Peterhans,
    Leuk om te volgen wat je allemaal meemaakt! Leuke foto's en stukjes die de mensen zelf schrijven.Ben benieuwd naar je bezoeken aan de gevangenis. Toch interessant om aan de andere kant van de wereld te zien hoe in jouw vak gewerkt wordt.
    groetjes,

Doreen

• 09 November 2011 - 16:08

Puckrietwimhansant:

Hallo Peet! we zitten gezellig op 101 op deze 9-11! Hebben het erg druk met kledingzaakje hier. Ook het postkantoor loopt op rolletjes. Jip vind ons ook leuk. Naaister Riet naait schoudervullingen. Verder alles goed.
    zie ook je mail.....Daaaaaaaaag

Cambodja Project 2010

Het Cambodja project is opgezet door Stichting En Route en heeft als doel jongeren in contact te laten komen met het land, cultuur en bevolking van Cambodja. Aan het project doen meerdere jongeren mee, die verdeeld in groepjes elk een maand naar Cambodja gaan om de bevolking te helpen. Door middel van verstrekte microkredieten en de hulp van de jongeren, wordt er in het dorp Anlong Kong hard gewerkt aan het bevorderen van het welzijn van het dorp. Het project is onderverdeeld in kleinschalige projecten, waarbij werkgelegenheid creëren, sociale omstandigheden bevorderen en hygiënische voorzieningen verbeteren centraal staat. De deelnemers van de augustusgroep zullen op deze site hun ervaringen beschrijven. Wij zouden het ontzettend leuk vinden als jij jouw reactie geeft op onze activiteiten. Dit kan op ons gastenboek. Op de linkerbalk staat het vakje 'blijf op de hoogte'. Vul hier jouw e-mailadres in en je krijgt automatisch bericht wanneer wij een bericht plaatsen. Wil jij ook het Cambodja project steunen? Maak dan jouw vrijwillige bijdrage over op: Stichting En Route, Rotterdam: Giro 2619459 o.v.v. Cambodja 2009 **** **** = Vermeld hier eventueel de naam van de deelnemer die u steunt om zijn of haar target te halen Alvast super bedankt en bezoek vooral regelmatig www.cambodjaproject.nl en deze site om op de hoogte te blijven van onze acties. Het Cambodja project is een initiatief van Stichting En Route uit Rotterdam (www.stichting-enroute.nl ) en wordt op financieel gebied gesteund door Xplore van het Ministerie van Buitenlandse Zaken(www.xplore.nl).

Actief sinds 29 April 2009